Štefan Svitko: když je kratší etapa, je to lepší
Zatímco Česká republika má v soutěži motocyklů na rallye Dakar přihlášeného jediného jezdce Jana Veselého, Slovensko je proti nám motorkářskou velmocí. V konvoji má čtyři motorkáře. Nejrychlejší z nich Štefan Svitko je po včerejší poslední argentinské etapě z Chilecita do Fiambaly na skvělém desátém místě.
K tomu, aby se vyrovnal špičce v kategorii motocyklů, mu stačí jeden vlastní mechanik a fyzioterapeut. Rozhovor našeho reportéra začal u páté etapy a srovnání obtížnosti loňského a letošního Dakaru.
„Včerejší etapa byla trochu těžší. Posledních sto kilometrů dokonce kvůli špatným podmínkám na trati zrušili – pršelo a zvedla se hladina řek. Osobně jsem to přivítal. Dakar jedeme zatím pět dní, ale jsem radši, když je kratší etapa. Minulý rok jsem jel do osmé etapy na sedmém místě, ale potom jsem vypadl. Ne nadarmo se říká, že Dakar končí v cíli,“ říká Svitko v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.
„Kdybych měl porovnat ročník 2011 a 2012, letos byly etapy zaměřené víc na techniku jízdy a naopak nebylo příliš rychlých pasáží, jak si vzpomínám z minulého roku.“
K motorkářům na Dakaru patří spousta pádů. Už jsi zažil nějaký, na který nerad vzpomínáš?
„Zatím se mi daří vyhýbat vážným pádům. Samozřejmě asi pětkrát jsem spadl v pomalé rychlosti, kdy mi ujelo přední kolo, ale to je tady na Dakaru běžná věc.“
Představ prosím sebe a svoji motorkářskou kariéru našim čtenářům.
„Je mi 29 let, třináctkrát jsem vyhrál mistrovství Slovenska v crosscountry, třikrát jsem mistr Evropy v juniorech, seniorech a družstvech. Vyhrál jsem také šestidenní závod v Řecku v klubových týmech. Hlavně jezdím enduro a motokros beru jako dobrý trénink.
Třetí rok jsem na rallye Dakar. Poprvé jsem dojel na 13. místě a získal jsem dokonce první místo mezi nováčky, takže jsem byl naprosto spokojen. Minulý rok mi bohužel štěstí nepřálo a skončil jsem už v osmé etapě. To mě velice mrzelo, takže bych to chtěl letos nepravit.“
Na jaké motorce jedeš a jak máš zajištěný servis?
„Jedu na KTM 450 z loňského roku. Minulý rok nám selhával jeden motor – KTM nám ho repasovalo a vinou lidské chyby odešlo ložisko, protože na něm byla drobná vůle.
Mechanikem zůstává třetí rok po sobě František Hostínský a letos jsem vzal s sebou kondičního trenéra, se kterým celý rok spolupracuji, a ten se stará o masáže a pitný režim.“
Jaké jsou cíle pro Dakar 2012?
„V první řadě samozřejmě dojet do cíle, ale vzhledem k tomu, že 13. místo už mám, takže bych chtěl svoje umístění vylepšit,“ komentuje Svitko.