Pneumatiky „pikdek“ jsou specialitou norských motoristů

5. leden 2012

I když zrovna dnešní počasí tomu úplně neodpovídá, letošní zima byla zatím k motoristům docela přívětivá. A to nejen u nás, ale vlastně i v celé střední Evropě. Co když se ale řidiči vydají na sever? Jaromír Marek prozradí, jaké na řidiče čekají nástrahy a na co by se měli připravit v Norsku.

„Když se podíváme na mapu, je jasné, že Norsko je veliká země ležící daleko na severu. Jeho velká část je už v polárních oblastech a tomu také odpovídají podmínky na silnicích. Stejně tak by tomu měla odpovídat i výbava motoristy.

Nepředpokládám, že by tak daleko jeli čeští řidiči vlastním vozem. Pravděpodobně by si nějaký vypůjčili na místě v půjčovně. Tady mám jednu dobrou radu, kterou jsem si vyzkoušel osobně před necelým rokem v zimě. Jsou to speciální pneumatiky, které se v Norsku nazývají ,pikdek‘.

Pikdek je jedno z mála norských slov, které jsem si zapamatoval, dokonce se mi zcela vrylo do paměti. Jde o pneumatiky s kovovými hřeby nebo spíš cvočky, které výborně drží na ledové silnici. V Norsku, zejména na severu, se totiž nesype a silnice se mění v led. Musím říct, že s pikdekem je to docela normální ježdění. Když jsem si poprvé půjčil auto bez těchto pneumatik, vzdálenost osmdesáti kilometrů jsem jel asi čtyři hodiny a navíc s ledovým potem na čele.“

Přestože například klimatické podmínky jsou v Norsku zejména v zimě pro motoristy docela nepříznivé, země je vyhlášená malým počtem nehod. Čím to je?

„Snad je to samotnou mentalitou řidičů nebo také tím, že tu platí docela omezené rychlosti – ve městech se jezdí padesát jako u nás, ale mimo město osmdesát a na dálnici jen sto kilometrů za hodinu. Souvisí to také s tím, že zdejší komunikace jsou ve velmi dobrém stavu. Poté, co se po nich jezdí s těmito okovanými pneumatikami, se takřka každý rok opravují.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: jma
Spustit audio