Poradíme vám, jak si v zimě cestou do práce nezničit auto

23. leden 2012

Milionům z nás, kteří žijí v Praze nebo ve středních Čechách, se sice zdá, že zima už dost možná nepřijde, že je pro letošek úplně zrušená, ovšem vy, kteří jste na horách, dobře víte, že zima už tu dávno je. A kvůli nízkým teplotám, prosoleným a rozdroleným silnicím patří k tomu nejnáročnějšímu období v roce automobilisty. Zvlášť to platí, pokud jezdíte na krátké trasy.

Krátké trasy, to pro většinu z nás znamená každodenní cestu do zaměstnání, tedy zhruba 10 nebo 15 kilometrů. Na tuto vzdálenost se však motor v zimě zpravidla nestihne zahřát a alternátor nestihne dobít výdej energie, která byla potřebná ke startu. To jsou jen některé z komplikací spojených s krátkými cestami.

Co s tím? „Je to stále častější otázka, která bude možná sama vyřešena v nejbližších letech, a to masivnějším rozšířením elektromobilů pro krátké trasy,“ říká Jan Karnolt z Fordu.

Jenže než elektromobily přijdou, je třeba vyřešit aktuální problémy. I když ony jednoduše vyřešit nejdou, leda byste si cestu do práce protáhli tak, aby se motor ohřál. Studený motor má a vždycky bude mít vyšší spotřebu, bude mít špatné emise i horší kulturu chodu. Automobiloví fanatici by si proto při studených startech měli upřít komfort v kabině a veškeré teplo nechat motoru, aby co nejdřív ohřál sám sebe. Dobíječka na baterku je samozřejmostí.

„Krátké jízdy v rozsahu 10 až 15 kilometrů při výkonech alternátorů, které se běžně do aut montují, nepokryjí energetickou spotřebu autobaterie. To tedy znamená nějakým způsobem zajistit dobití akumulátoru buď delší jízdou, nebo vnějším zdrojem,“ doporučuje Karnolt.

Papírový karton před chladič fungoval a funguje stále

Obligátní karton před chladič, kterým si někteří řidiči chtějí urychlit teplotní komfort v kabině, je podle některých odborníků přežitek z časů dávno minulých. „V dobách, kdy technologie hlídání teploty motoru byla jednodušší, zakrytím chladiče se prodloužila doba náběhu chladícího média. Jinými slovy, vozidlo se ohřálo, ale když jsem neměl karton před chladičem, opět na chvíli prudce zchladlo. To už dnes nehrozí,“ vysvětluje odborník z Fordu.

Ovšem Pavel Štěrba z TÜV SÜD Czech nad touto archaickou metodou hůl neláme. „Tento trik neustále funguje a podle mě ještě několik let bude. Zlepší se topení, motor se bude rychleji ohřívat a zároveň nebude docházet k takovému provětrávání motorového prostoru, takže nebude vychladávat příslušenství motoru, například převodovka. Tepelná bilance se prostě trochu zlepší,“ říká Štěrba.

Krátké cesty budou pro vaše auto nadále náročné. Zvlášť majitelé dieselů by měli myslet na dobíjení baterky a v případě moderních aut nezapomínat na regeneraci filtru pevných částic, která nastává zpravidla při delším dálničním režimu cestování.

Dokud ručička motoru neukáže optimální teplotu, chovejte se k motoru ohleduplně a mírně. Jen automobilový diletant svému studenému autu hned po výjezdu naloží plný plyn.

autor: pek
Spustit audio