Ojetou motorku prověř dvakrát víc než auto
Tak se nám udělalo hezky. Radost z toho mají odpůrci zimy, zahrádkáři, cyklisté a samozřejmě motorkáři. Ano, už o víkendu byli pořádně vidět a bude jich čím dál tím víc.
Motorky se u nás prodávají poměrně dobře, i když doba je zlá. Na konci loňského roku u nás bylo registrováno 944 198 motocyklů, tedy o dvacet tisíc víc než před rokem. Zatímco u osobních aut je průměrné stáří okolo 14 let, u motorek je to několikanásobně víc – 32 let.
Mohou za to samozřejmě motocykly spojené s historií výroby jednostopých vozidel u nás. „Jednotlivé značky, které přišly na český trh po roce 1990, se pohybují kolem deseti let stáří, ty z poslední doby jsou ještě mladší,“ konstatuje nepříliš překvapivý, přesto nepříjemný fakt Pavel Tunkl ze Sdružení dovozců automobilů.
Prakticky polovinu motorek v České republice tvoří malé motocykly. „Podíváme-li se na historii posledních osmi let, kategorie do 50 ccm měla poměrně zajímavý vývoj. Začínala zhruba na 35 procentech, ale potom klesala. V roce 2008 bylo dosaženo největších prodejů motorek, přes 27 tisíc kusů, kdy padesátky tvořily pouhých 18 procent. Následně v době krize se však jejich podíl zvedl až na 37 procent.
Kategorie velkých motocyklů se pohybuje v rozmezí tří až pěti procent. Zajímavostí je, že od roku 2009 zaznamenáváme poměrně velký nárůst čtyřkolek,“ vyjmenovává Tunkl.
Prodeje motorek od roku 2008 klesají. Není divu, krize je krize. Nejprve si musíme odpustit své radosti a jízda na motorce jí rozhodně je. „Čísla nejsou nijak katastrofická a nehrozí zánik trhu nebo značek. Některé kategorie, například skútry a mopedy, se z pohledu počtu prodaných kusů nemění, ale potom jsou tu například čtyřkolky, které za posledních pět let vzrostly na pětinásobek prodeje,“ popisuje šéf motocyklové sekce SDA Vladimír Přibyl.
Havarovaná motorka může být životu nebezpečná
Stále více lidí se také poohlíží po ojetém motocyklu. A jaká tady jsou úskalí? Věřte, že velmi podobná jako u ojetého auta. Bezpečnostní riziko zatajené opravy po nehodě je však výrazně vyšší. Proto při koupi ojetiny měřte raději třikrát, ne-li čtyřikrát, než do toho říznete. „Většinou jde o motocykly s pozměněným rokem výroby nebo stavem tachometru. Velmi často také bývají levně opravené po havárii,“ varuje Vladimír Přibyl.
Právě velmi nízká cena by vás měla odradit. „Vybírejte motorky spíš přímo od majitele než ve firmách typu dovezeme–přivezeme. Nechci to globalizovat, ale pravděpodobnost, že narazíte na takzvaně poléčenou motorku, je mnohem větší. Je důležité zaměřit se na původ stroje a jeho servisní historii. Vezměte s sebou i mechanika, kterému důvěřujete,“ doporučuje Přibyl.
Dobře nabouraná motorka totiž na rozdíl od dobře a šikovně nabouraného auta prakticky neexistuje. Je to totiž vždy o kvalitě následné opravy. Laik jakoukoliv opravu těžko odhalí. „Existují způsoby, jak to lze odhalit, bohužel jsou nákladnější, než bychom si představovali. Například měření geometrie laserovou metodou vyjde asi na dva tisíce korun, ale navíc tam budete muset motorku chvíli nechat, takže jsou s tím spojeny další komplikace. Navíc toto měření vám neřekne, jestli motorka byla bouraná, pouze vám sdělí, že případná oprava nebyla odbyta a ošizena,“ vysvětluje Přibyl.
Zatímco u špatně opraveného auta okolo nás pořád nějaké ty plechy budou, když nás pod zadní částí těla nečekaně překvapí levně koupená motorka, už toho moc nenaděláme. Budeme mít několik sekund na to, abychom si promítli dosavadní život.