Majitelé nákladních aut se dočkají slevy

11. květen 2012

Za poslední dva roky se většina mýtných sazeb zvedla až o polovinu. Teď se majitelé nákladních aut konečně dočkají slibované, byť jen částečné kompenzace. Sněmovna rozhodla o zavedení 13procentní slevy. Jenže není určena všem, kdo jezdí po zpoplatněných komunikacích, a ne všichni dosáhnou na maximální slevu.

Na vrácení části mýtného je totiž určeno zhruba 300 miliónů korun. Do těch se musejí vejít všichni dopravci. 13procentní sleva, kterou před týdnem schválila Poslanecká sněmovna, je maximální částkou ve všech státech Evropské unie. Podle ředitele odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Milana Donta proto budou slevy rozděleny do několika kategorií.

„Budou odstupňovány podle zaplaceného mýtného. Budou tam tedy různá tarifní pásma pro přiznání různě vysokých slev pro jednotlivé dopravce. Vyhodnocováno je každé jednotlivé vozidlo, tak aby nebyl zvýhodněn velký dopravce před malým nebo zahraniční před tuzemským,“ vysvětluje.

Předpokládá se, že na většinu slev dosáhnou právě domácí majitelé nákladních aut. Podmínkou ovšem je, že najedou dostatečný počet zpoplatněných kilometrů.

„Každé vozidlo, které utratí v systému stanovenou částku, bude mít nárok na přiznání slevy. Předpokládá se částka kolem 100 tisíc korun,“ říká Milan Dont.

Přesné parametry zatím stanoveny nejsou

To by se mělo vyjasnit během týdne, kdy ministerstvo bude jednat s ČESMAD Bohemia o definitivní podobě slevových kategorií, jak potvrzuje Vojtěch Hromíř ze zmíněného Sdružení dopravců.

„Přesné parametry vzejdou až z jednání. Čekáme, že budou třeba tři nebo čtyři pásma. V nich pak budou přiznány slevy například ve výší tří, pěti, sedmi až 13 procent,“ vypočítává.

Slevu získají dopravci vždy v ročním vyúčtování, a pokud vše půjde hladce, pak by mýto zaplacené od poloviny roku mělo být základem letošních slev. Ředitelství silnic a dálnic pak vyhodnotí jednotlivá vozidla, zařadí je do slevových kategorií, a pokud si majitel auta zažádá o slevu, pak ji dostane. Automaticky mu nepřijde.

„Od počátku jsme preferovali co nejjednodušší způsob zacházení se slevou – tedy aby byla sleva okamžitě poskytnuta ideálně na měsíčním vyúčtování. Narazili jsme však na několik problémů. Máme například dopravce, kteří platí následně, tedy na fakturu. Máme i dopravce, kteří průběžně dobíjejí své krabičky. Systém následné žádosti tak je jediný možný,“ vysvětluje Vojtěch Hromíř.

Nutná bude plná registrace

Pro poskytnutí slevy na mýtném bude navíc nutná plná registrace včetně bankovního účtu, což byla doposud povinnost jen pro firmy platící mýto fakturou.

„Vozidla, která dnes nejsou kompletně registrována, protože využívají systém předplacené krabičky, budou plně zaregistrována. Budeme o nich mít veškeré údaje, budou mít správně emisní třídu. Dosáhneme tak naopak ještě úspor v možnosti dohnat jejich přestupky a nedoplatky.“

Každopádně až 13procentní sleva na mýtném je jen malou kompenzací za padesátiprocentní zvýšení sazeb v uplynulých dvou letech.

autor: evk
Spustit audio