Drahé pohonné hmoty nutí využívat hromadnou dopravu

18. květen 2012

Stále více lidí začíná využívat při cestě do práce místo auta veřejnou dopravu. Vede je k tomu vysoká cena benzínu a nafty. Vyplývá to ze statistik dopravců. Podle vzdálenosti lidé ušetří denně při cestě autobusem nebo vlakem i několik set korun. A není to jediný způsob, jak se řidiči snaží legálně ušetřit peníze za pohonné hmoty.

Jedním z lidí, kteří přestali při cestě do práce využívat auto, je Tomáš Trávníček z Příbrami. „Protože to vyjde levněji než platit benzín do auta každý den.“ Pan Tomáš pracuje v Praze a jízda autobusem z Příbrami a zpět ho stojí 160 korun. „Když jedu autobusem, tak denně ušetřím kolem čtyř set korun.“

Někteří lidé si však cestu do práce bez auta neumějí představit. Místo toho, aby jeli přeplněným autobusem, nabídnou volné místo v autě někomu z rodiny nebo známým. Tak šetří peníze za pohonné hmoty Daniel Cehula z Rudné u Prahy. „Jelikož se sousedem bydlíme v jedné bytovce, dohodli jsme se, že budeme jezdit spolu jedním autem. Pracujeme kousek od sebe a střídáme se po týdnu. Je to úspora v řádu stovek korun měsíčně,“ říká.

Kdyby pan Daniel nejezdil do práce se sousedem autem, kvůli vysoké ceně benzínu by také asi přesedl na autobus nebo vlak.

Počet přepravených cestujících neustále roste

Nárůst cestujících zaznamenávají dopravci v celé České republice. „Českým drahám rostou počty cestujících už od loňského roku, když začala růst cena benzínu. Za celý loňský rok a celou Českou republiku byl nárůst 1,6 %, za první tři měsíce letošního roku už je dvojnásobný,“ potvrzuje za České dráhy Petr Šťáhlavský.

Nejvíce lidí přibývá ve vlacích a v autobusech v okolí větších měst. Například autobusy pražské příměstské dopravy převezou podle Pavla Procházky, ředitele společnosti ROPID, která organizuje dopravu v hlavním městě a okolí, denně okolo 153 tisíc cestujících. „Počty cestujících nám stoupají dlouhodobě už od roku 1997. Ročně je to vždy od pěti do sedmi procent,“ uvádí. Jestli to jednoznačně souvisí s nárůstem cen pohonných hmot, nechtěl odhadovat.

Přesnější čísla by měli mít dopravci v polovině roku.

autor: Pavel Pavlas
Spustit audio