Mladí chlapci bourají, dívky umírají jako spolujezdkyně
Nejtragičtější nehoda letošních prázdnin, při které 12. srpna zemřeli na Ústecku čtyři mladí lidé, je bohužel ukázkovou nehodou mladých řidičů. Důvodem bývá přecenění vlastních sil i alkohol a skoro vždycky při takové nehodě umírá více lidí. 80 procent těchto nehod mají na svědomí mladí muži.
15- až 20letí chlapci při nehodách většinou zemřou za volantem. Dívky nejčastěji přicházejí o život jako spolujezdkyně. Ze srovnání nehodovosti mladých za posledních 10 let v zemích EU však vyplynula i další zajímavá věc.
„Dívky jsou čtyřikrát méně ohroženy než chlapci ve srovnatelném věku. Dívky vyzrávají dříve a mají větší úctu k životu. U chlapců navíc hraje roli vysoká hladina testosteronu,“ přibližuje vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Roman Budský.
Přidává i alarmující statistiku: sedm z deseti děvčat umírají jako spolujezdkyně v autě vedle vrstevníka. „Bývá to většinou po nejrůznějších párty. Dá se předpokládat, že pocit ohrožení je oslaben. A že přítomen je i strach z toho, co se stane, pokud odmítnu,“ soudí Roman Budský.
Mladí žijí okamžikem
Právní odpovědnost mají mladí lidé už od 15 let. V tomto věku si bohužel většinou neumí představit, co to vlastně znamená. Řízení motocyklu nebo auta jim naopak dává svobodu a zvyšuje jim sebevědomí. Jízdu často vnímají jako adrenalinový zážitek. Žijí okamžikem – neřeší budoucnost, tedy to, co by se mohlo stát.
Velký vliv na mladé lidi má i rodina, zvláště pokud rodiče nemají na syna čas a kupují si ho drahými dárky nebo dokonce žehlí jeho průšvihy. Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová upozorňuje na ještě jeden vliv, který podporuje absolutní bezstarostnost mladé generace a tím i řidičů.
„Všechny reklamy vyzývají k tomu nedělat si starosti, vykašlat se na vše a vzít si bonbón. Co s problémem dál, to se nikde nedozvíte. Problémem je i propagace pojišťoven. Nedomnívám se, že by měly méně klientů, kdyby netvrdily, že za klienta všechno vyřídí,“ uvažuje. „Utrpení přitom pojišťovny zaplatit nedokážou.“
Úspěšný projekt The Action se vrací
Nová kampaň BESIP proto bude mířit už na děti v mateřských školách. V televizi půjdou speciální spoty týkající se dopravní výchovy. V pátek se představí už první z 18 televizních „besipek“ – úvodní téma bude o návratu do školy. A chystá se obnovení úspěšného projektu pro středoškoláky The Action, kde je velmi realisticky přibližován okamžik dopravní nehody.
„Pořad měl velký úspěch. Veřejnost se po něm ptá. Nicméně ho chceme ještě rozvinout, a to pomocí moderovaných besed se studenty v menších skupinách, kde se bude rozebírat konkrétní dopravní nehoda,“ popisuje Roman Budský.