Chodci, pozor! V podzimním počasí jste hůře vidět

16. říjen 2012

Stmívající se podvečer a tmavý chodec na silnici. Na podzim bohužel docela běžná situace. Potvrzují to i policejní statistiky, protože na podzim stoupá počet nehod s chodci, které často končí tragickými následky. Nejohroženější jsou v těchto dnech nejen děti, ale i starší lidé.

Podzim je zrádný v tom, že si jako chodci neuvědomujeme, že dřívější stmívání znamená také horší viditelnost. „Mnoho chodců i cyklistů si myslí, že když oni vidí osvětlené přijíždějící auto, které na ně svítí, vidí je i jeho řidič. Opak je ale pravdou, řidič vás nemusí vidět,“ říká Zuzana Ambrožová z nadace BESIP.

Právě proto je důležité, co máte na sobě. To je problém především starších lidí, kteří dávají přednost tmavým barvám. Testy to však říkají jasně: pokud chodec v tmavé bundě vstoupí nečekaně do vozovky, je téměř stoprocentní, že ho řidič srazí.

Viditelnost člověka v modrém oblečení je totiž 18 metrů, zatímco brzdná dráha při padesátikilometrové rychlosti na suché vozovce o zhruba deset metrů delší. Nejjasnější bílá barva zvyšuje viditelnost na 50 metrů, ale nejlepší je mít na sobě nějaký kousek reflexního materiálu. S ním jste vidět až na dvě stě metrů.

„Je to šedý pruh tkaniny, která má speciální vlastnosti. Stačí zhruba pěticentimetrový proužek, který výrazně přispěje k vašemu zviditelnění. Řidič vás pak může vidět až na vzdálenost dvou set metrů a včas tomu přizpůsobit jízdu,“ dodává Ambrožová. V tom je právě výhoda reflexních prvků – díky nim může řidič vidět s předstihem, že se na vozovce nebo u přechodu někdo pohybuje, a může podle toho bezpečně zareagovat.

Děti už většinou září, ale co senioři?

Praktické je, že reflexní materiály na první pohled nejsou vůbec vidět, pracují totiž na principu odrazu světla. „Reflexivní materiál vrátí v nejvyšší možné míře světlo zpět ke zdroji. Například pokud reflektorem osvětlujete nějakou dopravní značku, vrátí se k vám až 97 procent světla,“ potvrzuje Pavel Čejka ze společnosti 3M.

Může to být například stříbrná nit ve švech bundy nebo se dají koupit i nejrůznější pásky, které se dají na oblečení přišít a mohou být i zajímavou ozdobou. Většinu dětí už reflexní materiály chrání – jsou na aktovkách, přívěscích nebo i dětských bundách. Starší lidi se jim však většinou brání a navíc problém starších chodců je složitější.

„V případě seniorů je to velká nepozornost a důsledek menší pohyblivosti. Oni se snaží vyrovnat se provozu a stát se adekvátními partnery, ale to nelze. Mnohdy tak zbrkle vstoupí do vozovky, aniž by se před tím rozhlédli nebo se u přechodu zastavili,“ vysvětluje Jiří Polomis z pražské městské policie.

Hlavně je potřeba zdůraznit, že chodci nemají na přechodu absolutní přednost před auty. Ta jim sice musí dát přednost, ale musí to být bezpečné jak pro posádku auta, tak pro chodce.

autor: evk
Spustit audio