Stát chce po dopravcích nedoplatky z mýta, které nejdou dohledat

22. říjen 2012

Zaplatit, či nezaplatit? Toto dilema museli do včerejška vyřešit všichni dopravci, kterým přišla výzva k zaplacení nedoplatku na mýtném. Jedná se sice jen o částky v řádech stokorun, ale vztahuje se k téměř dva roky starým jízdám.

Dopravci většinou nemají možnost zjistit, že skutečně na mýtném dluží. Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia proto vyzývá k neplacení mýtných doplatků, zatímco ministerstvo dopravy to důrazně nedoporučuje.

A co na to dopravci? To je různé. Záleží na tom, co mohou dokázat. Například Jiří Povolný z firmy Matra transport na otázku, zda mýtné nedoplatky zaplatil, odpověděl jasně. „Nezaplatil. Svůj nesouhlas s vyúčtováním nedoplatků jsem zaslal písemně advokátní kanceláři a poukazoval jsem na chyby v něm. Například, že vozidla se po některých úsecích vůbec nepohybovala a některé incidenty byly zaplaceny na kontaktním místě. To jsem i doložil,“ popisuje.

V současné době jde už o čtvrtou vlnu mýtných nedoplatků, které Ředitelství silnic a dálnic prostřednictvím advokátní kanceláře dopravcům poslalo. Jiří Povolný všechny výzvy reklamoval.

„Myslím si, že to není férové jednání. Dopravce nemá a zejména zpočátku neměl absolutně možnost ověřit si správnost vyúčtování. Navíc můj smluvní partner, kterým je ŘSD, mně pravidelně dvakrát měsíčně posílá vyúčtování, které řádně platím, bez jakékoliv informace, že jde o zálohovou fakturu nebo že mohu čekat nějaký nedoplatek,“ vysvětluje.

Na internetovém portálu dopravci mohou zjistit stav nedoplatků, ale…

Zhruba před rokem byl spuštěn portál, kde si dopravci mohou zjistit své nedoplatky. Ty vznikají například vinou nefunkční mýtné brány či EBU jednotky nebo jejím špatným nastavením.

Dopis od advokátní kanceláře byl proto překvapením i pro firmu DS Logistic, protože Zdeněk Kopecký byl přesvědčen, že právě díky sledování svých jízd na zmíněném portálu nemají žádný mýtný dluh. Zpětně už však nemohou prokázat, kde se jejich auta před dvěma lety pohybovala, a proto výzvu uhradili.

„Řádově máme platit 1200 korun. Částku uhradíme, ale po státu budeme požadovat náhradu z toho důvodu, že to v současné době není daňově uplatnitelný náklad. To bychom museli předělávat daňové přiznání z roku 2010, ale to je špatně. Proč to po nás nechtějí v daném roce, ale až s takovým časovým odstupem? Navíc v dopise se mluví o období mezi lety 2001 a 2011, ale v roce 2001 ještě mýto zavedeno nebylo,“ říká Kopecký.

Mýtné nedoplatky se začaly vymáhat teprve až po třech letech fungování mýtného systému, a i když se už blíží reálnému času, ještě pořád jsou pro dopravce těžko dohledatelné. Ministerstvo dopravy však nemá jinou možnost, jak nedoplatky na mýtu vybírat.

„Nenašli jsme žádnou možnost, jak by dopravci mohli být osvobozeni od dodatečného doplacení skutečně potvrzeného projetého mýtného, zároveň ŘSD nemůže upustit od vymáhání takto vyměřeného mýta,“ informuje ředitel odboru pozemních komunikací Milan Dont.

Neplaťte, dokud nebude jasno

Sdružení ČESMAD Bohemia se však nevzdává. Podalo stížnost k Ústavnímu soudu a vyzývá dopravce, aby do jeho rozhodnutí mýtné doplatky neplatili. Jak zdůrazňuje Martin Felix, jde jim především o dvě věci.

„Nedoplatky se vymáhají totiž pouze od části dopravců, konkrétně ne od zahraničních. Rozdíl je také v tom, jestli mají post-pay nebo pre-pay jednotku a další podrobnosti. Problém je také nejednotnost výkladu soudů – my máme rozsudky, že se nedoplatky platit nemají, ŘSD operuje opačnými rozsudky,“ uzavírá.

Otázkou je, jestli do doby, než Ústavní soud rozhodne, nepřijde dopravcům další výzva k uhrazení mýtných nedoplatků.

autor: evk
Spustit audio