Přes den teplo, večer mrzne. Řidiči, pozor!

1. listopad 2012

Ačkoliv nám zákon nařizuje od dnešního dne mít na svém autě zimní pneumatiky, stejně je mít nemusíme. Zdá se vám to jako nelogická formulace? Tato povinnost je totiž podmíněna počasím, a to v těchto dnech vpravdě není zimní. Přesto bychom zimní pneumatiky na autě mít měli.

Důvody jsou dva: nevyzpytatelné počasí těchto dnů a naše bezpečnost. „Pokud je málo oblačnosti a vozovky jsou vlhké, tak přes den může svítit slunce a teploty mohou být poměrně vysoké. Právě v této roční době však bývá typické, že noční a denní teploty jsou dost rozdílné. Může se stát, že na některých místech republiky klesne teplota až k nule a v takovém případě se už náledí vyskytnout může,“ konstatuje Pavel Borovička z Českého hydrometeorologického ústavu.

Kdo ještě nestihl přezout na zimní – podle serveru Pneumatiky.cz, který monitoruje data z pneuservisů, je takových motoristů ještě takřka polovina, má ještě pár dní čas. Počasí by se totiž v následujících dnech měnit nemělo.

„V průběhu dne teploty ojediněle mohou klesnout k nule, ale bude se to týkat spíš horských a podhorských oblastí. V dalších dnech budou teploty spíš stoupat a v neděli bude zřejmě nejtepleji. Minimální denní teploty se budou pohybovat mezi 4 a 8 °C a nejvyšší mezi 7 a 11 °C,“ informuje meteorolog.

S klesající teplotou by měla klesat i ručička na tachometru

Ačkoliv se teploty přes den pohybují nad nulou, nezapomínejte na to, že zima už klepe na dveře. „Je třeba si uvědomit, že přes den se teplota vozovky pohybuje klidně mezi 10 a 15 °C, ale pokud by pršelo, tak v noci může klesnout k nule. Na to je třeba myslet zvlášť na úsecích, které jsou na silnicích označeny dopravní značkou upozorňující na možnost námrazy, a určitě snížit rychlost, protože ta, kterou jsme jezdili přes den, je už nevyhovující,“ varuje Jiří Patera ze zdokonalovacího centra řidičů na Polygonu v Mostě.

Význam zimních pneumatik je totiž neoddiskutovatelný. „S příchodem sychravého počasí, kdy se teploty pohybují pod 5 °C, by si všichni měli přezout zimní pneumatiky. Spousta lidí si neuvědomuje, že jsou vhodné právě do tohoto počasí, a myslí si, že jsou potřeba, až když napadne sníh. Svou konstrukcí a použitými směsi pryže jsou však stavěny právě do těchto podmínek,“ upozorňuje jezdec týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký.

K zimní pneumatice se však musíme při teplotách těchto dnů umět chovat. „Většina řidičů si neuvědomuje, že zimní kvalitní pneumatika má jiné složení směsi a velké množství lamel. Pokud tedy pneumatiku rychlou, agresívní jízdou zahříváte, tak ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pochopitelně se hůř řídí,“ uzavírá Patera.

Prostě s blížící se zimou bude stále víc platit Festina lente, tedy Spěchej pomalu.

autor: pgj
Spustit audio