Proč jsou české dálnice a rychlostní silnice tak drahé?

7. listopad 2012

Naše nové dálnice nebo rychlostní komunikace jsou, dalo by se říct, až luxusní. Sjezd je průměrně na každém šestém kilometru, zatímco jinde v Evropě musíte ujet výrazně víc kilometrů, pokud chcete dálnici opustit. Ministerstvo dopravy chce proto změnit způsob výstavby.

Rychlostní komunikace by nově mohly mít jen jeden pruh v každém směru. Záleží to však na chystané změně klasifikace naší silniční sítě. Široké čtyřpruhé rychlostní komunikace se stanou dálnicemi a nově stavěné cesty se budou blížit dřívějším silnicím prvních tříd.

„Zatím je to spíš taková vize. Pravdou je, že v minulosti byly některé silnice I. třídy naddimenzovány a mnoho řidičů ani nevědělo, o jaký typ komunikace se vlastně jedná. Samozřejmě je potřeba šetřit, takže silnice I. tříd už nebudeme stavět v tak velkých parametrech jako v minulosti. To znamená, že se pravděpodobně nebudou stavět dva pruhy pro každý směr ani připojovací pruhy,“ popisuje Martin Novák z Ministerstva dopravy

Jednoduché a obecné poučky tu neplatí

Nutné je však pečlivě zvážit, na jakých tazích je možné silnice tímto způsobem uskromnit. Prvořadá by podle něj měla být bezpečnost.

„Vždy je potřeba zvažovat, čemu komunikace má sloužit a jaký je předpokládaný provoz, a posuzovat komunikaci ze všech hledisek, hlavně tedy bezpečnostního. Obávám se, že v poslední době se objevují požadavky na šetření za každou cenu, ale úpravy tohoto typu by se později mohly projevit v podobě zvýšené nehodovosti,“ upozorňuje Aleš Richter ze společnosti Edip.

S tím počítá i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Pro nové stavby tak budou vždy vypracovány čtyři varianty od čtyř- po dvoupruhou silnici a bude se vyhodnocovat, která je pro danou oblast nejvýhodnější. To je i podle Richtera jediná možná cesta k bezpečnému zlevnění silniční výstavby. „Je potřeba důsledně a odborně posuzovat každou stavbu jednotlivě podle místních podmínek. Tady jednoduché, obecné poučky neplatí,“ dodává.

Na vybraných silnicích I. tříd se zvedne rychlost na 110 km/h

Jednu změnu by však motoristé měli poznat už na jaře. Součástí změny klasifikace cest bude i zvýšení rychlosti na vybraných silnicích I. tříd na 110 km/h. Původně měl zkušební provoz mezi Hradcem Králové a Pardubicemi začít už na podzim, ale kvůli nutným úpravám se odsouvá až na jaro.

„ŘSD bude muset vyměnit svodidla vhodná pro vyšší rychlost. Jakmile tyto práce na jaře dokončí, zahájíme zkušební provoz. Uvažujeme i o dalších úsecích – například na silnici I/35 mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou. Několik vyhlédnutých úseků máme i v Plzeňském kraji,“ uzavírá Martin Novák. Návrh na změnu silniční sítě by ještě do konce roku měla projednat vláda.

autor: evk
Spustit audio