Loprais zlikvidoval tlumiče, ale je první
Hru vabank si včera zahrála posádka tatry Aleše Lopraise na rallye Dakar. Při poslední etapě na území Peru jeli doslova nadoraz. Na přední nápravě jim totiž odešly tlumiče a všechno mohlo skončit velikými problémy, v krajním případě i odstoupením ze soutěže.
Auto však vydrželo a synovec šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise je po čtyřech etapách rallye Dakar nejrychlejším mužem za volantem kamiónu. Sice zmlácený, protože závodníci mají za sebou zatím nejdelší letošní etapu, ale zato šťastný.
Gratulujeme, je to vaše vůbec první místo v celkové klasifikaci kategorie kamiónů v životě.
„Děkuji. Je to pěkné a potěšující, ale na druhou stranu to vůbec nic neznamená. Na Dakaru jsem toho zažil hodně, třikrát jsem musel odstoupit z druhého místa, přestože jsem v daných ročnících některé etapy vyhrál.
Naše heslo však není vyhrávat etapy, ale celý závod. Stejné asi mají i všichni ostatní jezdci. Do cíle je ještě hodně daleko. Dnešní trasa byla velmi těžká nejen pro nás, ale pro všechny.“
Stojíme před vaší červenou Princeznou u jejího levého předního kola. S touto částí vozu jste měli problémy, odešly tlumiče.
„Stalo se to asi sto kilometrů před cílem v jedné rozbité pasáži. Museli jsme zvolnit, protože jsem měl obavy, abychom neutrhli kolo nebo nezničili nápravu. Jeli jsme bez tlumičů a to bylo spíš o přežití.
Nakonec to dobře dopadlo. Nechci říct, že jsem se přímo modlil, ale hladil jsem Princeznu po volantu a říkal: holka, musíš to vydržet. Vydržela to, za což jí moc děkuju. Dnes za to dostane nové tlumiče a bude startovat opět jako nová.“
Tady už se blíží jedenáctá hodina. Špatná zpráva je, že se mění čas na chilský a kvůli tomu přijdete o dvě hodiny času – vám to zkrátí spánek, mechanikům prostor na opravy.
„Bohužel, nebo bohudík ještě funguji v evropském režimu. Spánek mám pořád přehozený a v noci špatně spím, takže je mi vcelku jedno, jestli je den, nebo tma,“ odpovídal Aleš Loprais.
Ota Měřínský se stará o technickou stránku Lopraisovy tatry, takže po každé etapě má plné ruce práce, aby ji vrátil do formy. Tentokrát bude potřeba vyměnit nové tlumiče. Jak dlouho to asi bude trvat? Máte vlastně o dvě hodiny méně času.
„Je to trochu nepříjemné, že budeme mít méně času, ale opravy by dnes neměly být nijak náročné. Budeme měnit oleje a pneumatiky – jedna už je načatá, takže před půlnocí opět neskončíme.
Včera v Nazce jsme skončili ve tři hodiny ráno a o půl páté už vstávali, protože po páté už jsme opouštěli bivak. To byla síla,“ uzavírá s úsměvem na rtech Ota Měřínský.