Při opravách na D1 se situace může měnit každým dnem

5. duben 2013

Rekordně dlouhé uzavírky přinese nadcházející modernizace dálnice D1. Každý zhruba devítikilometrový úsek se bude opravovat víc než rok a nejvyšší povolená rychlost bude maximálně 80 km/h. Už za pár týdnů se začne s modernizací u Větrného Jeníkova a Velké Bíteše, kudy denně jezdí až čtyřicet tisíc aut.

Řidiči budou muset hlavně na začátku počítat i s občasným zastavením dopravy. A to nebude nic pro ty, kteří jsou dálnicí D1 zvyklí profrčet výrazně vyšší než povolenou rychlostí. I oni se však budou muset smířit s tím, že především na začátku modernizace bude cesta z Prahy do Brna výrazně delší. Budou se totiž strhávat mosty, a tak se v opravovaných úsecích bude jezdit jen jedním pruhem a občas zastavovat doprava.

„Bohužel technologicky to nejsme schopni vymyslet jinak v těch zásadních a klíčových momentech. Někdy prostě provoz bude muset být sveden pouze do jednoho pruhu v obou směrech. Dokonce budeme muset někdy dálnici zcela uzavřít, ale to bude v době největšího klidu, tedy v nočních hodinách,“ přibližuje pro motoristy nejnáročnější část modernizace Jan Kroupa z Ředitelství silnic a dálnic.

Sledujte weby a poslouchejte Radiožurnál

Pokud to počasí nezkomplikuje, kritické období u Větrného Jeníkova a před Velkou Bíteší čeká řidiče hned v květnu.

„Tato etapa by měla trvat 14 dní až tři neděle, to bude záležet na použité technologii. V rámci této etapy budeme neustále měnit rozložení jízdních pruhů na 2+1 nebo 1+1, takže nejlepší bude podívat se před jízdou například na stránky NovaD1.cz nebo Dopravniinfo.cz a samozřejmě poslouchat Radiožurnál, kde se dozvíte aktuální dopravní situaci,“ dodává Kroupa.

Kromě aktuálních informací v Zelené vlně bude Radiožurnál každé ráno před půl osmou vysílat speciální relaci o modernizaci D1, kde řidiče vždy upozorníme, co je ten den na D1 čeká. Různé etapy modernizace totiž budou různě omezovat dopravu i během dne, byť po většinu měsíců by se mělo jezdit ve dvou pruzích v každém směru.

Uzavřeny budou i sjezdy

Nesmíme však zapomínat ještě na jednu důležitou věc – do uzavírek budou zahrnuty i příslušné exity. „Ve většině případů uzavírka začíná před mimoúrovňovou křižovatkou, tedy ještě před sjezdem. Tam už je upravena uzavírka,“ upozorňuje Kroupa. Ovšem jak doplňuje Milan Dont z ministerstva dopravy, i na těchto sjezdech bude možné částečně sjíždět z dálnice.

„Měly by být v provozu vyjma několika dní, kdy bude probíhat nějaká úprava na konkrétních sjezdech. Pokud by byl sjezd uzavřen, objízdné trasy budou vedeny po protějším jízdním pásu dálnice, aby se řidič mohl někde otočit a vrátit se na správný sjezd. Každý úsek však bude vyžadovat individuální řešení,“ uzavírá.

Připomeňme, že první opravovaný úsek je mezi exitem 104 Větrný Jeníkov až 112 Jihlava, druhý úsek začíná na exitu 153 Lhotka a končí na 162. kilometru u Velké Bíteše. Dá se však očekávat, že v některých momentech oprav budeme muset sjíždět už na sjezdech předchozích, protože i tyto mimoúrovňové křižovatky se budou modernizovat.

autor: evk