Do křesla šéfa dopravní policie usedl Tomáš Lerch
Dopravní policie má od tohoto týdne nového šéfa. Je jím sedmatřicetiletý Tomáš Lerch, který to nebude mít vůbec jednoduché. Jeho předchůdce Leoš Tržil totiž za čtyři a půl roku ve funkci nasadil laťku hodně vysoko. Kromě jiného se mu povedlo snížit počet mrtvých při dopravních nehodách.
S nadsázkou by se dalo říct, že jméno Tržil znal prakticky každý řidič. Teď je ale načase zvykat si na nové jméno. „Tomáš Lerch je policista pocházející ze středních Čech, konkrétně z okresu Mělník, kde jsem působil na pozicích dopravní inženýr a následně vedoucí dopravního inspektorátu.
Než jsem přešel na Ředitelství služby dopravní policie, působil jsem dva roky jako vedoucí obvodního oddělení na Mělníku. Na ředitelství, kam jsem přišel v dubnu roku 2009, jsem nastoupil na pozici, kde mi byla svěřena problematika dohledu na silniční provoz,“ prozradil o sobě.
Motorkáři a nemotorizovaní jsou ohroženi nejvíce
Sedmatřicetiletý plukovník vystudoval dopravní inženýrství a má pokračovat v práci, kterou započal jeho předchůdce. Za jeho éry klesl počet mrtvých na našich silnicích o třetinu. Zajímalo nás, kdo je podle nového šéfa dopravky na našich silnicích nejohroženější? „Nemotorizovaní účastníci následovaní motorkáři. To jsou dvě nejvíce ohrožené skupiny,“ říká Lerch.
Nejde však jen o to, aby policie na někoho dohlížela. „U nemotorizovaných účastníků to není jen o chování těch motorizovaných, ale i o uvědomění si vlastní bezpečnosti. Uvedu příklad: když jdu jako chodec po silnici, kde není chodník, měl bych brát na zřetel současný povětrnostní stav a viditelnost. Pokud mám na sobě navíc tmavé oblečení, hrozí velké riziko nehody. Většina z chodců jsou jistě sami řidiči a určitě vědí, jaké to je, potkat neviditelného chodce,“ popisuje.
Agresivní jízda a alkohol
A jaké chování je podle Lercha to nejnebezpečnější? Za jaký přestupek by, s nadsázkou řečeno, zavíral do vězení? „Na první místo bych řadil agresivní jízdu, kdy si dotyčný vynucuje právo přednostní jízdy takovým způsobem, že ohrožuje okolní účastníky silničního provozu a hrozí bezprostředně kolize. A dále je to jízda pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, kdy řidič není schopen ovládat vozidlo,“ konstatuje.
A jak řidičům jejich život usnadnit? Kde vidí Tomáš Lerch největší slabinu našich silnic? „V absenci nebo špatném stavu vodorovného dopravního značení. To může mít i za následek, že řidič za snížené viditelnosti přejede do protisměru,“ uzavírá Lerch.
Nejen zlepšení vodorovného značení čeká na nového šéfa dopravních policistů. Abychom se vyrovnali vyspělým zemím Evropy, měl by počet mrtvých na našich sinicích klesnout ze současných sedmi set na pět set.