Každý týden na silnicích po celém světě zemře pět tisíc chodců
OSN chce do deseti let zachránit 5 miliónů lidí, kteří by jinak zemřeli při dopravních nehodách. Proto od roku 2011 každoročně vyhlašuje „Světový týden bezpečnosti“. Kromě Česka si ho připomínají v dalších 70 zemích světa. Letos jsou jeho hlavním tématem chodci. Na jejich bezpečnost se zaměřuje speciální Road Show. Začala v Praze a ve čtvrtek ji přivítá Brno.
Stojíme v Centrálním parku v Praze na Pankráci před velikým podiem – prší. Nedaleko stojí policejní vrtulník, informační stánky BESIPu, policie nebo trenažér jízdy v opilosti či simulátor ÚAMK, na kterém si můžete vyzkoušet smysl bezpečnostních pásů. Hlavním mottem tohoto týdne však je, aby tento týden na silnicích celého světa nezemřel ani jeden chodec. Ti totiž ročně tvoří prakticky čtvrtinu z více než miliónu a čtvrt obětí dopravních nehod.
„Je to skoro ve 22 % – na silnicích umírá 270 tisíc chodců. Je důležité to převést i do jiných čísel – 5 tisíc mrtvých chodců týdně. To je opravdu hodně,“ říká Alena Šteflová ze Světové zdravotnické organizace.
U nás jsou čísla obdobná – 146 mrtvých chodců za rok 2012, tedy každá čtvrtá oběť. I u nás tedy chodci patří k těm nejohroženějším. Nezáleží ale jen na nepozorném řidiči. Je to i o přístupu chodců. Také mezi nimi najdeme ty rizikovější.
„Podle mého názoru je nejrizikovější senior – odpovídá to statistikám. Senioři jsou hlavně křehčí, zranitelnější, už nejsou tak pohybliví jako chodci mladšího věku. V rizikové situaci mají daleko menší šanci na poslední chvíli uskočit. Pokud dojde ke střetu, míra závažnosti zranění je mnohdy fatální,“ domnívá se šéf BESIPu Roman Budský.
Záleží samozřejmě také na tom, kde se chodec pohybuje a co udělá pro svoji bezpečnost. „Nejohroženější je chodec, který se pohybuje za snížené viditelnosti a bez reflexního materiálu – 60% chodců v loňském roce zemřelo za snížené viditelnosti,“ dodává Budský.
Právě nepoužívání reflexních materiálů, které mnohonásobně zvyšují chodcovu viditelnost, vede často ke zbytečným nehodám. To, že chodec svítící auto vidí, neznamená, že řidič vidí chodce, zvláště za tmy.
„V černém oblečení je chodec viditelný na vzdálenost 20 metrů. Pokud bude celý v bílém, je to 55 metrů. V reflexním oblečení proti autu s potkávacími světly je viditelnost minimálně 100-150 metrů. Auto s dálkovými světli vidí chodce až 300 metrů daleko, pokud má na sobě reflexní prvky,“ upozorňuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Také proto budou v rámci Road safety Week rozdávány reflexní pásky, které chodce zviditelní. A policie celý týden bezpečnosti podpoří více než padesátkou kontrol po celé republice.