D8: Dálnice v nebezpečném terénu
Už tak složitý příběh stavby severočeské dálnice D8, která má spojit Prahu s německým Saskem, zkomplikoval na začátku léta masivní sesuv půdy v Českém středohoří. Naplnila se tak varování odborníků, že si stavbaři vybrali jeden z nejhorších geologických profilů pro tuto stavbu. Vláda rozhodla o sanaci sesuvu, dokončení dálnice D8 se ale dál odsouvá a opět se rozhořela debata o tom, nakolik je trasa budoucí dálnice bezpečná.
Podle vedoucího stavby dálnice Františka Zuckersteina by mělo dojít k zabezpečení rizikového svazu u obce Litochovice co nejdříve: „V momentě, kdy nastanou podzimní měsíce, tak se dá očekávat zvýšený příliv srážek, mrazové cykly v zimě, a to je zásadně špatně i vůči bezpečnosti Litochovic.“ Podle zprávy, kterou dostala na stůl vláda v demisi, by ale mohly sanační práce trvat až rok a půl, náklady by se mohly vyšplhat až na miliardu korun. I když podle Zuckersteina by to mohla být zhruba polovina částky.
Podle litochovického starousedlíka Ivana Hausera se ale ví o problému s rizikovými sesuvy minimálně od 60. let minulého století, kdy probíhal geologický průzkum. „Ten sesuv se dal očekávat, dá se očekávat i sesuv v jiných místech, relativně nedaleko. Dálnice v tomto úseku bude po dobu celé své životnosti ohrožována podobnými přírodními jevy,“ říká geolog Vladimír Cajz, který před lety mapoval České středohoří nejen pro stavbu dálnice. Dálnice D8 ve zvolené trase se tak podle něj výrazně prodraží. „Máme dálnici na tom nejhorším úseku v Českém středohoří, jaký jsme mohli mít,“ říká geolog Cajz.
Rizikové svahy, u kterých může příště dojít k sesuvu, ale nejsou jediným problémem dálnice D8. Její stavba totiž zřejmě přispěla i k problémům se zvýšením spodních a povrchových vod v Prackovicích a Litochovicích nad Labem. Podle Magdaleny Hanáčkové z Krajského úřadu by měl problémy s vodou potvrdit nebo vyvrátit chystaný geologický průzkum, který bude předcházet samotnému odstranění sesuvu. Problémy s vodou, ale hlavně s rizikovými svahy nemusely podle geologa Vladimíra Cajze vůbec nastat. Kdyby se stavba v daném úseku řešila tolik diskutovaným, zhruba čtyřkilometrovým tunelem Kubačka. I když ale sanace sesuvu spolkne další peníze a dálnice se bude muset dále zabezpečit, podle Františka Zuckersteina půjde o mnohem menší náklady než stavba zmíněného tunelu.
Nicméně trasa budoucí dálnice je téměř hotová. Až po tunel Prackovice už stačí jen položit asfaltový koberec. Od tunelu Radejšín po Řehlovice ale možná čeká dálnici další přerušení prací. Krajský soud už v prosinci zrušil územní rozhodnutí, protože chyběly podklady pro vyhodnocení vlivů na životní prostředí. Podle aktivisty Miroslava Patrika šlo o to, že úřady podrobně neposoudily i jiné možnosti trasy. Pokud krajský úřad aktivistům vyhoví, budou muset dělníci práce přerušit. Termín dokončení dálnice by se tak mohl znovu posunout.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka