Alternativní školky žijí z neschopnosti těch majoritních

1. říjen 2013

V České republice v posledních letech stoupá obliba alternativních metod předškolní výuky. Je to možná i proto, že v klasických školkách není třeba pro tříleté děti místo. Na šedesát tisíc dětí letos v září nenašlo místo v běžné základní školce. Stále více jejich rodičů dává při výběru soukromé školky přednost právě těm s alternativní metodou předškolní výchovy.

„Každá mateřská škola je jedinečná díky osobnostem učitelek. I běžná mateřská škola nabízí řadu věcí, ale dost často si to neuvědomuje,“ říká dětský psycholog Václav Mertin. Do školek, kde učí podle Waldrofské nebo Montesorriho metody chodí stovky dětí. Před několika lety jich přitom byly jen desítky. „Tyto alternativní zařízení totiž programově uvádějí a naplňují věci, které by měly naplňovat i běžné školy a školky,“ popisuje psycholog hlavní motivaci rodičů.

Alternativní výuka pak podle psychologa Mertina představuje pouze jiné akcentování jiných přístupů. „Majoritní státní školy a školky by měly rychleji opouštět stereotypy, o kterých už roky víme, že nejsou funkční.“ Už dávno se například ví, že pro rozvoj člověka je zásadní pozitivní přístup. Jak v mateřských, tak především v základních školách se špatně akcentuje především nutnost dítě něco naučit. „To negativní posuzování dítěte je přitom kontraproduktivní pro rychlost výuky,“ popisuje jeden z příkladů Václav Mertin.

Montessori pedagogika vznikla v Itálii na počátku 20. století. Její průkopnicí byla Maria Montessori. Tento typ vzdělávání pracuje s dítětem jako s hotovým člověkem. Učitel proto musí přizpůsobit své chování právě této myšlence. „Montessori jako jeden z těch principů, se kterým pracuje, se jmenuje připravené prostředí, kde to má být všechno připravené pro děti tak, aby k tomu vůbec nepotřebovaly dospělé. Nastavit pravidla tak, aby pak tu naši pomoc nepotřebovali,“ vysvětluje Jana Kelisová ředitelka Montessori mateřské škole Meruzalka v Jihlavě.

Waldorfská pedagogika oproti tomu vychází z vývojových kroků dítěte, zajišťuje všestranný rozvoj dítěte v praktických i uměleckých dovednostech. Dítě si tak samo přijde na to, v čem vyniká, a to pak rozvíjí. „Jsme typ školky, ve které vnímáme na dětech nejen to, že jsou tady nejen svou přítomností, ale i duchem. Najdete u nás hodně přírodních prvků. Když se dobře podíváte, nenajdete tady ani nic z plastů. Snažíme se, aby vše bylo pravdivé. Dřevo je opravdu dřevo. Děti dostanou do rukou vlnu, hedvábí, bavlnu,“ popisuje Hana Neubauerová učitelka waldorfské třídy mateřské školy ve Žďáru nad Sázavou.

autoři: klb , Andrea Kratochvílová