Každé desáté vozidlo neprojde technickou prohlídkou
Nové auto musí na technickou prohlídku po čtyřech letech a potom každé dva roky. Každý pracovní den tak na stanice technické kontroly zamíří okolo 16 tisíc majitelů nějakého vozidla. Ne každý však ví, co ho tam čeká.
Technická prohlídka není něco, co si kupujeme. „Řidiči přijedou na technickou kontrolu a myslí si, že když zaplatí za prohlídku, že dostanou známku. Oni zaplatí za to, že my zkontrolujeme stav jejich vozidla a řekneme jim, co nejlépe a co nejobjektivněji, jak vlastně jejich vozidlo vypadá,“ konstatuje význam kontroly předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon. Každé desáté auto u nás totiž prohlídkou neprojde.
„Většinou neprojde z důvodu, že mu nefunguje ruční brzda nebo už má vytlučené silentbloky, upadlý díl výfuku nebo domontované tažné zařízení, nezapsané v technickém průkazu,“ říká technik Jiří Kovrsek. Zní to až neuvěřitelně, ale lidé velmi často zapomínají, naprosto základní věci. „Peníze, technický průkaz, vozidlo,“ potvrzuje sympatická Kateřina za přepážkou. Zapomnětlivci tak musí domů a vrátit se. Před technickou musíme s autem nejprve na emisní prohlídku. A tak pojďme nejprve za Pavlem Dolejšem.
„U naftových vozidel může dojít k nějaké závadě, ale spíš to není závada, ale jde o to, že lidé neumějí vozidla provozovat. Diesel prostě potřebuje občas protáhnout. Je to jako když dusíte na chalupě kamna a zadehtuje se komín. Čili občas protáhnout,“ upozorňuje Pavel Dolejš.
Nejdřív doklady potom technický stav
A my můžeme s Jirkou Kovrskem vyrazit pro auto, které emisní kontrolou už prošlo. Čemu se podíváme pod kapotu? „Mitsubishi Lancer, rok výroby 2007.“ Majitel nechal auto na prohlídku připravit, což je dnes stále častější. Jiří nejprve kontroluje, zda odpovídají všechny údaje v dokladech a na autě jako VIN číslo a tak dále. „Co se týče zavěšení kol, tak je v dobrém stavu, to je vidět na gumách, že nejsou nikde poškozené. NA třesáku se právě kontrolují ramena, jestli nejsou uvolněné silentbloky, vůle v ramenech, jestli z motoru něco neteče a díly výfuku.“
Kontrola podvozku dokončena. Tohle auto vypadá velmi dobře a je vidět, že se o něj jeho majitel stará. Na dalším stanovišti zkontrolujeme sbíhavost, i tady auto dopadlo na jedničku a můžeme popojet na válce, kde se kontrolují brzdy. „Neměl by být rozdíl brzdných sil na obou dvou kolech na jedné nápravě větší než 30 %,“ vysvětluje Jiří Kovrsek.
Na závěr ještě kontrola správného seřízení světel, zda všechna svítí, jak mají, a přichází to nejlepší nakonec. Technik nalepuje na zadní značku samolepku svědčící o tom, že auto je bez závad, a jeho majitel má zase na dva roky klid.