Chybí dálnici D1 u Ostravy konstrukční vrstva anebo ne?
Dálnice D47 má zvláštní osud. Jen co se dostavěla, přejmenovala se na D1 a teď vede od Lipníku nad Bečvou až k Bohumínu. Ovšem už po čtyřech letech provozu se začala na některých místech vlnit a nedávno jsme se dokonce dozvěděli, že se bude bourat, protože jí u Hrušova chybí zpevňující vrstva. Dneska ovšem přichází jiná informace – dálnici nic nechybí a je v pořádku. Tak jak to vlastně je?
Na to je skutečně těžká odpověď. Podle výsledků průzkumných vrtů, které provádělo Ředitelství silnic a dálnic, chybí mezi Rudnou a Hrušovem konstrukční vrstva přímo pod asfaltovým povrchem dálnice. Stavební společnost Eurovia ovšem dnes předložila na ministerstvu dopravy doklady z tehdejší stavby, které podle generálního ředitele Martina Borovky jasně potvrzují opak.
„Stoprocentně garantuji, že tam ty vrstvy jsou a že došlo k závažnému pochybení některých pracovníků silnic a dálnic při způsobu kontroly této vrstvy. Není možné, aby tam vrstvy chyběly,“ říká Martin Borovka.
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák proto nabídl možnost nových kontrolních měření za účasti obou stran. Jejich výsledky ukážou aktuální kvalitu dálničního podloží a teprve pak bude jasné, co se s dálnicí dá udělat. A to je asi hlavní posun dnešního jednání – že obě strany konečně začaly při odstraňování problémů na zvlněné dálnici spolupracovat.
„Neřešíme v naší dohodě kdo, co zavinil, neřešíme, jaké to bude mít právní nebo trestně právní důsledky, řešíme čistě technicky, optimalizujeme to, aby stát obdržel co nejdříve dálnici, která je uspokojivá,“ vysvětluje Zdeněk Žák.
Žák navíc připustil i určitý podíl viny státu, což v dosavadním jednání zatím nebylo. Naopak, jak potvrzují probíhající arbitráže. Eurovia prakticky od začátku sporu tvrdí, že za nekvalitní dálnici u Ostravy nemůžou pouze její stavbaři a poprvé její názor někdo akceptoval. „Materiál, takzvaný studený odval do násypu byl považován Ředitelstvím silnic a dálnic jako podmínka. My jsme ho museli odebírat. Zároveň jsme se dohodli podle platných norem a standardů v době realizace, jak materiál budeme zkoušet a vyhodnocovat, aby se prokázalo, že je materiál perfektní. Takže myslím, že tam určitě vina je jak na zhotoviteli, tak na státu. Není možné, aby to byla jednostranně vina jenom zhotovitele,“ popisuje Martin Borovka.
Společné sondy, které by měly odhalit pravý stav dálnice mezi Rudnou a Hrušovou by se měly udělat ještě do zimy a během ní se pak bude řešit, jak se dálnice opraví a hlavně, kdo to zaplatí.