Album-apps je interaktivní fenomén, který neplní očekávání
Ještě před pár lety to vypadalo, že se v albech integrujících do sebe speciální aplikace ukrývá budoucnost hudebního průmyslu. Teď je však načase celý plán trochu přehodnotit a zaměřit se více na samotné adresáty.
Jednadvacáté století vneslo do hudebního průmyslu kromě řádného průvanu v podobě brutálního pádu prodeje nosičů i řadu nově vyšlapaných cest, kterými se zmatené odvětví po silných otřesech vydalo. Objevily se nebo byly recyklovány staré nosiče ve formě flashek, kazet nebo vinylů, levná elektronika i crowdfundingová platforma omezily závislost nahrávání chtivých muzikantů na vydavatelstvích… A ke slovu se dostaly i hudební aplikace pro smartphony.
Zpočátku to s mobilními aplikacemi, které rozvíjely koncepty konkrétních hudebních alb, vypadalo slibně. I někteří vysoce postavení manažeři uvěřili, že multimediální novinka se může stát výkladní skříní celého průmyslu a nahradit zašlou slávu hudebních videoklipů, do nichž byly v 80. a 90. letech investovány miliony dolarů. Na nějaký zásadní úspěch to ale zatím nevypadá, o čemž se přesvědčila i samotná Björk. Ta chtěla interaktivní projekt Biophilia spojující hudbu a vědu začlenit do vzdělávacích programů škol třetího světa a skrze Kickstarter požádala dárce o 375 tisíc liber na realizaci své vize. Necelé tři týdny před koncem ale celou sbírku stopla – do požadované částky totiž chybělo celých 96 procent.
Aplikace tedy zatím neslouží jako nástroj k doplnění prázdných měšců velkých vydavatelství ani k uskutečňování šlechetných cílů. V drtivé většině případů ale rozvíjí možnosti hudebního zážitku, respektive přetváří písně do audiovizuální podoby, která přinutí uživatele interagovat s rozhraním. Pionýrem takových aplikací mezi hudebníky je pak Brian Eno, který kromě softwarů Trope a Bloom, sloužících jako volný prostor pro ambientní tvorbu, přinesl s Karlem Hydem fanouškům na kolaborativním albu Someday’s World stejnojmennou aplikaci. Ta využívá technologie rozšířené reality a před vašima očima ožije rotující město, které nepřestává pulzovat energií.
Řadu dalších prográmků má na svém kontě vývojář Scott Snibbe, jehož studio vytvořilo mobilní aplikaci pro dva roky starou desku Gossamer amerických Passion Pit nebo remixové album Philipa Glasse. Na trhu se objeví ale i bizarnější záležitosti. Klavírista Octavio Santos připravil aplikaci Music For Babies, která má pomoci lépe zvládnout malé caparty a maximálně je zrelaxovat. S odvážným a originálním nápadem přišel i Brit Gwilym Gold, jeho debutový počin vyšel jako „album-app“ v rozhraní softwaru BRONZE. Díky němu se při každém poslechu mění tempo, aranže, rytmy, ale i intra a outra jednotlivých skladeb. Že by bylo muzikální nekonečno na dosah?
Zásadním nedostatkem většiny hudebních aplikací je závislost na operačním systému iOS, častá orientace spíše na geeky než hudební fanoušky a jejich jednohubkový charakter. Jen minimu z nich se totiž podaří zabavit uživatele na déle než deset minut. I to může být důvodem, proč album-apps neplní vytouženou funkci zlatého telete hudebního průmyslu. A nezmění to ani fakt, že se k jejich propagaci využije jmen jako Jay-Z, Adele nebo Lady Gaga.
Seznam vybraných aplikací pro iOS nebo Android:
Björk – Biophilia https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bjork.biophilia
Brian Eno and Karl Hyde – Someday’s World http://www.enohyde.com
Radiohead + Universal Everything – PolyFauna https://play.google.com/store/apps/details?id=com.radiohead.polyfauna&hl=cs
Brian Eno – Bloom https://itunes.apple.com/us/app/bloom/id292792586?mt=8
Octavio Santos – Music For Babies http://octaviosantosbocero.wix.com/newheartofsuneng#!shop/c16kz
https://www.youtube.com/watch?v=oIHZv5ImpGk
Passion Pit – Gossamer http://gossamerapp.passionpitmusic.com
Philip Glass – Rework_ https://itunes.apple.com/gb/app/rework-philip-glass-remixed/id577990725?mt=8
Crosby, Stills and Nash https://itunes.apple.com/us/app/crosby-stills-nash-official/id553219031?mt=8
Adele https://itunes.apple.com/cz/app/adele/id462294730?mt=8
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka