Ve staré výtopně v Jaroměři na Náchodsku uvidíte i unikátní akumulátorovou lokomotivu
Železniční muzeum – výtopna Jaroměř soustředila za téměř dvacet let svého působení nejeden unikátní kousek historie. Najdete tu staré vagony, služební vozy zvané hytláky, nákladní „dobytčáky“, motorové „Hurvínky“ i něco málo z železniční historie poměrně nedávné. Nejvíc pozornosti ale pochopitelně přitahují lokomotivy parní.
Protože muzeum má přívlastek „živé“, často tu návštěvníci mohou vidět i starou výtopnu tak, jak fungovala ještě za provozu. Dnes už možná málokdo ví, proč vlastně na starých nádražích byly „výtopny“. Sloužily k předtápění parních strojů, protože než se takový kolos, který měl utáhnout dlouhý nákladní vlak, mohl vydat na trať, musel mu topič vyrobit potřebné množství páry.
V Jaroměři najdete několik provozuschopných parních strojů a také těch, které teprve čekají na opravu. Ke skutečným unikátům patří ale akumulátorová lokomotiva Františka Křižíka, kterou v roce 1916 vyrobili v továrně Ringhoffer v Praze na Smíchově. V celé republice byly tehdy jen dva kusy a sloužily jako pomocné stroje při výrobě velkých lokomotiv.
Ta s pořadovým číslem dva se po válce dostala do národního podniku Cihelny v Dobrušce, kde až do roku 1994 sloužila pro posun. Své „technické pokrokovosti“ nakonec vděčí za to, že přežila, protože nezůstala na dešti a větru, ale kvůli nabíjení se na noc vždy dostala pod střechu. Po rozsáhlé opravě skončila v jaroměřském muzeu, kde rovněž slouží jako posunovací lokomotiva, a návštěvníci v jejích útrobách mohou vidět, jak funguje třeba elektromobil.
Za nahlédnutí stojí i dopravní kancelář, kde si můžete nechat správně „orazit“ starou lepenkovou jízdenku, dozvíte se, že kompostér není zahrádkářská potřeba, ale právě ono „razidlo“ a můžete si zkusit „přestavit výměnu“, tedy úkon, kterým výpravčí nebo přednosta stanice připravil kolej a návěstidlo, případně závory, aby mohl bezpečně přijet vlak.
Historickým vláčkem na cestu z Jaroměře do Náchoda se můžete vydat každou první sobotu v měsíci. Nostalgické jízdy zajišťuje starý motoráček M 131 nebo parní lokomotiva zvaná „Velký Bejček“. Vychutnáte si jízdu na dřevěných lavicích a rychlost, při níž lze pohodlně z okna pozorovat krajinu.
Více na www.vytopnajaromer.cz.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://regiony.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://regiony.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/4247ad974925176a3765341e86733918.jpg?itok=ZPQ_6MMg)
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Putin je teď sám se sebou spokojený. Chce se už jen zapsat do dějin, míní ruská novinářka
-
Rakousko chce v reakci na útok ve Villachu nastolit nulovou toleranci pro žadatele o azyl, uvádí Šustr
-
Američtí zástupci odlétají do Saudské Arábie. Jednat budou o konci války na Ukrajině
-
Evropa musí mít co nabídnout. Bez toho ji USA k jednání o příměří nepřizvou, říká Landovský