Ministerstvo dopravy chce, aby chodci povinně nosili reflexní prvky
Chodci budou muset mít na sobě v noci a snížené viditelnosti reflexní prvky. Novou povinnost připravuje Ministerstvo dopravy. Povinné reflexní materiály zavedli už v řadě evropských zemí, mimo jiné v Estonsku, Španělsku nebo Slovensku.
Pro zavedení povinných reflexních materiálů mluví jasná fakta. Zatímco před 10 lety v noci na Slovensku při dopravních nehodách zemřel každý druhý chodec, v současnosti je to každý desátý, a počet obětí z jejich řad celkově výrazně klesl. „Opravdu se statistiky snížily. Od roku 2009 na Slovensku klesá nehodovost ve spojitosti se sníženou viditelností tak rapidně, že už předehnali Českou republiku,“ potvrzuje šéf BESIPU Martin Farář.
Nejvíce chodců u nás umírá od října do prosince. Jen loni to bylo na třicet mrtvých, a převážně v noci. I proto se podle Martina Nováka z Ministerstva dopravy pracuje na změně zákona. „Je pravda, že máme připravené paragrafované znění tohoto zákona, nicméně teď musí proběhnout řádný legislativní proces. Takže počítáme s tím, že bychom během tohoto roku ještě poslali materiál na vládu, která o něm bude rozhodovat.“
Celý legislativní proces ale bude chvíli trvat. „Pokud materiál projde tak, jak ho máme připravený, tak je předpokládaná účinnost v druhé polovině příštího roku. To by následně znamenalo, že by chodci museli používat reflexní prvky za každé snížené viditelnosti – nejenom mimo obec ale i v obci,“ vysvětluje Martin Novák.
Ne vesta, jenom páska
To znamená, že povinné reflexní prvky budou chodce chránit až před podzimem příštího roku. Neznamená to ale, že bychom museli chodit ve výstražných vestách. „Určitě nemusíme chodit ve výstražných vestách. Skutečně stačí reflexní proužek, který si dáme na zápěstí anebo na kotník. Ten nás výrazně zviditelní,“ doporučuje Zuzana Ambrožová z BESIPU a její šéf Martin Farář přidává jednoznačný argument pro používání reflexe.
„V případě, že si chodec obleče velmi tmavé oblečení – nějakou tmavou modrou nebo černou barvu – tak se vzdálenost, na kterou je řidič schopen rozpoznat chodce, redukuje na 18 metrů. Čím světlejší oblečení zvolí, tím je situace lepší. V případě červené barvy se jedná o viditelnost na 35 metrů, v případě bílého oblečení vidíme chodce až na 55 metrů. Když použijeme reflexní prvky, zvýší se viditelnost až na 200 metrů.“
A počítejte s námi. Auto v pouhých 50 km/h ujede 14 metrů za sekundu, další sekundu řidič potřebuje na reakci, když bude dávat pozor, takže to už je 28 metrů. Myslíte, že vás stihne bez reflexních prvků bezpečně objet? A to mluvíme o padesátce. V osmdesátce to už bude celkem 44 metrů.