Akrobatické létání je jako jízda na kole. Jen příprava musí být lepší, shodují se piloti

7. září 2014

Největší audioportál na českém internetu

L-159 Alca | Foto: Petr Bušta, Český rozhlas

Rozhovor s nadporučíky Martinem Špačkem a Ondřejem Špankem, pilotech, kteří se účastní letecké přehlídky CIAF v Hradci Králové, o výškové výstroji, pilotování, ale i profesi armádního pilota. Moderuje Patricie Strouhalová

„Počasí je perfektní. Doufáme, že to bude pěkná show,“ pozvali k návštěvě už 21. ročníku mezinárodního leteckého festivalu CIAF nadporučíci Martin Špaček a Ondřej Španko. Jak se připravují na let? Ptala se jich po rozhlasových linkách z Prahy do Hradce Králové moderátorka Patricie Strouhalová.

„Chtěl bych ukázat manévrovací schopnosti letounu,“ přibližuje nadporučík Martin Špaček, který pilotuje JAS 39 Gripen, se kterým poletí od 180 kilometrů za hodinu, což je minimální rychlost letounu. A počítá s tím, že se bude pohybovat ve výšce od 30 metrů do čtyř kilometrů.

Čtěte také

Nadporučík Ondřej Španko usedne na letecké přehlídce do letounu L-159 ALCA. „Chci ukázat možnosti letounu, protože ho veřejnost příliš nezná,“ popisuje s tím, že poletí rychlostí od 200 do 900 kilometrů za hodinu.

Před usednutím do letounů si však musí obléct výškovou výstroj, která se liší podle letounu. Základem jsou anti-G kalhoty, které pomáhají snášet přetížení. Součástí výstroje je také vesta pro případ, že by se pilot katapultoval do vody. Na hlavě mívají piloti helmu s maskou. „Díky helmě máme chráněnou hlavu a slyšíme hlášení,“ přibližuje Ondřej Španko.

Red Devils - Acrobatic Team z Belgie

„Naší pracovní náplní není jen létání,“ upozorňuje Ondřej Španko. Co všechno tedy má na starosti pilot české armády? Jak vypadá jeho letový den? A netrpí před vystoupením na letecké show trémou? I to jste mohli slyšet už tradičně mezi 10. a 11. hodinou.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: šše