Mladá Boleslav městem designu. Pozorujte zrod automobilu vlastníma očima
Městem automobilového designu je od dnešního dne až do neděle Mladá Boleslav. Není divu. Na rozdíl od Nošovic, kde vyrábí jihokorejský Hyundai nebo kolínského závodu TPCA, kde se vyrábí Toyoty, Peugeoty a Citroëny, se v Boleslavi auta nejen vyrábí, ale také navrhují a vyvíjejí. Tamní škodovka navíc patří k nejstarším automobilkám světa. Vždyť Laurin a Klement založili svoji továrnu na jízdní kola už v roce 1895 a první automobil vyrobili v roce 1905.
Ve městě, kde příští rok oslaví 110 let výroby automobilů, se tento víkend rozhodli roztočit kola designu. Kdo si tedy udělá čas, bude moci spatřit zrod automobilu, ale podle organizátorky Naďy Fidrmucové je připravena celá designová stezka Mladou Boleslaví.
„Je to především ve Škoda Auto muzeu, kde bude po celé tři dny bohatý program a návštěvníci mají po celý víkend do muzea vstup zdarma. Dalším místem zajímavým z hlediska designu bude bývalý klášter Na Karmeli, který se celý promění v design centrum, kam se přesunou i přední čeští i zahraniční automobiloví designéři a budou představovat návštěvníkům, jak vůbec takový automobil vzniká. Budou tam také vystaveny naprosto unikátní designové prototypy Škoda. Třetím místem je potom Staroměstské náměstí, kde bude bohatý kulturní program, ať už hudební nebo budou k vidění nějaká sportovní vystoupení. Návštěvníci uslyší mnoho přednášek v parkovacím domě. K vidění bude i graffiti stěna nebo hair design a další,“ popisuje Naďa Fidrmucová.
Od začátku až dodnes
Boleslavské škodovácké muzeum letos slaví 80 let a je jedním z nejstarších automobilových muzeí světa. „Naše expozice dokumentuje vývoj značky opravdu od začátku produkce v roce 1895, kdy společnost Laurin & Klement začala výrobou bicyklů, přes motocykly, první auto, které bylo vyrobeno v roce 1905, až po současnou produkci. Já osobně mám velice ráda právě Voiturettu, což byl první automobilový model, kterou společnost Laurin & Klement začala vyrábět v roce 1905. Opravdu to představuje kořeny automobilového průmyslu, potažmo designu, v Mladé Boleslavi,“ přibližuje Andrea Frýdlová, ředitelka muzea.
Mimochodem, první Voituretta byla vybavena litrovým dvouválcem o výkonu sedmi koní a na tehdejší dobu se jí vyrobilo neuvěřitelných 250 kusů. Kdo ale raději nahlédne do budoucnosti, bude se muset vydat do vzdělávacího centra Na Karmeli. Tam totiž budou podle Heleny Fričové návštěvníci moci sledovat zrod automobilu od prvních kreseb.
„To je unikátní, protože sledovat designéra, jak vytváří exteriér nebo interiér vozu anebo do něj vybírá látky, je perfektní záležitost, kterou nikde jinde nezažijete. Navíc vzdělávací místo Na Karmeli umístilo tyto designéry do odsvěceného kostela sv. Bonaventury, což je krásný a unikátní prostor a dokonce tam lze sledovat i proměnu dvourozměrných modelů na 3D,“ říká Helena Fričová. Pro zajímavost – v designovém studiu mladoboleslavské škodovky se pod vedením Slováka Jozefa Kabaně sešli designéři dvaceti národností.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ve věku 46 let zemřela horolezkyně Klára Kolouchová. Pokoušela se zdolat pákistánskou horu Nanga Parbat
-
Turisté by se na Krétu mohli vrátit, ale je tam spálená zem. Problém požárů v Řecku trvá, říká novinářka
-
Bouřky řádí na Moravě i jihu Čech, na východě země jsou extrémní vedra
-
Začínal v prodejně kol, dnes dělá mechanika týmu Visma. ‚Není to jen o čekání na defekt,‘ říká Červenka