Revoluční čištění pomocí nanotechnologie ochrání váš interiér
I vás už nebaví čekat fronty na myčky a raději byste čas využili jinak? Řešením je takzvané mobilní suché mytí aut pomocí nanotechnologie, kdy nemusíte nikam jezdit a jednoduše si řeknete, kde a v kolik hodin na vás bude auto čekat čisté.
Elektrostatická pistole během pár vteřin rozprášila do vnitřku auta suspenzi oxidu titaničitého. Očekával jsem viditelný nános na potahu, nebo čalounění. Nic takového se ale nekonalo. Přitom už tenká vrstva stačila vytvořit film, který vám ochrání auto od bakterií až na dva roky. Potlačí dokonce i charakteristický zápach, když v autě kouříte. A jak mi ukazuje jeden z techniků, je to otázka jen pár vteřin. „Teď si vlhčím hadr. Ono se tomu říká suché mytí, ale vždycky tam musí být stejně všechno mokré. Přípravek se nastříká na auto i do hadru.“
I venkovní čištění bylo bleskové. Stačilo nanést na hadřík trochu emulze, kterou zkušený technik nastříkal i na lak auta. Rychle ji rozetřel a kromě vysokého lesku byl s minimální námahou lak ošetřen i dvojitou vrstvou vosku. To vše za necelou půlhodinu. A pod autem ani kapka vody. Zajímalo mě, kolik stihne jedna směna umýt aut. „V průměru uděláme 10 kompletních čištění za den.“
Rychlost, mobilita i ekologie je podle Petra Šmérala ze společnosti, která novinku představila, důležitá. „Běžně se uvádí, že v průměru se na umytí jednoho auta spotřebuje zhruba 200 litrů vody. Náš proces mytí, a nejenom mytí, ale i praní mikrovláknových utěrek, tak spotřebuje necelé dva litry na auto. Z 200 litrů běžného mytí se umyje jedno auto. My z 200 litrů dokážeme umýt 100 aut,“ upozorňuje Petr Šméral.
A jak vůbec taková nanotechnologie funguje? „Nanesený povrch nanočástic reaguje na přírodní nebo umělé světlo, vytváří kolem sebe ochrannou vrstvu, která v případě, že přijde do styku s viry, bakteriemi a plísněmi a dalšími nežádoucími látkami, tak je spálí, neutralizuje a rozkládá je ekologickou a čistou formou. Takže vzniká ionizovaný kyslík,“ říká.
Zásadní je i rychlost. Ruční mytí zabere minimálně půl dne, s pomocí nanotechnologie je o poznání rychlejší. „Do půl hodiny je většinou auto zvenku umyté. Když děláme interiér, celková práce trvá asi hodinu. Takže za hodinu může zákazník s autem odjet,“ vysvětluje Petr Šméral. Porovnal jsem průměrné ceny za klasické mytí v automyčce, ruční a pomocí nanotechnologie. Překvapivě jsou téměř stejné. Rychlost a mobilita ale dávají tušit, kam se vývoj bude ubírat.