Virtuální mobilní operátoři mají v ČR už přes milion zákazníků. Roste i jejich podíl na trhu
Počet zákazníků, kteří používají služby takzvaných virtuálních mobilních operátorů, stále roste. Na českém trhu se zvýšil na víc než jeden milion. Výrazně tím vzrostl i podíl těchto operátorů na celkovém trhu, a to téměř na 7 procent. Podle odborníků je za zvyšováním počtu zákazníků alternativních poskytovatelů mobilních služeb hlavně cena.
Virtuální operátoři nemají infrastrukturu, tedy vlastní síť. Tu jim poskytuje jeden ze tří síťových operátorů. Mají ale přímý vztah ke koncovému zákazníkovi. Poskytují také zákaznické služby, vyúčtování, provozní a technické informace.
Mají na starost hlavně marketing a prodej koncovým zákazníkům. A slibují ještě levnější telefonování, než které nabízejí síťoví operátoři. Někteří z nich, hlavně velcí hráči na trhu, zaznamenali od začátku roku nárůst zákazníků až na dvojnásobek.
Konkurují velkým operátorům hlavně z pohledu cen volání nebo zasílání sms zpráv. Největší na trhu zůstává Blesk Mobil. Služby nabízí v síti O2, stejně jako druhé Tesco Mobile. Na třetím místě se z pohledu počtu zákazníků pohybuje Mobil.cz, který prodává služby v síti T-Mobilu.
Trojka velkých operátorů, O2, T-Mobile a Vodafone, s vlastní sítí využilo podle některých odborníků nástupu virtuálních konkurentů k tomu, aby jim přenechalo nejméně výnosné zákazníky. Zároveň si pojistili, aby nabídky alternativních operátorů oslovily právě jen tyto zákazníky, a naopak nebudou atraktivní pro lukrativnější klienty.
A to hlavně díky tomu, že virtuální operátoři většinou nedokáží poskytovat neomezená volání do všech sítí a větší objemy mobilních dat. Výnosnější zákazníky si stávající operátoři ponechali.
Podle Českého telekomunikačního úřadu v současnosti podniká na českém trhu téměř 8 desítek virtuálních operátorů. Ceny mobilního volání u těchto společností se nejčastěji pohybují kolem 1,50 až 2,50 korun za minutu.