ÚOHS potvrdil rekordní pokutu 25 milionů korun za zakázky pro České dráhy
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů korun za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení. Další dvoumilionovou pokutu firma dostala za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají.
Dráhy chtěly původně koupit 16 railjetů, pak poptávku změnily na 15 souprav, které měly mít podle tvrzení úřadu zcela odlišné parametry. Český dopravce nakonec koupil jen sedm vlaků za zhruba 2,7 miliardy korun.
„Ani jedna ze souprav Railjet, které chtěly České dráhy nakoupit, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka, což je podle našeho názoru úplně nové plnění,“ tvrdí předseda ÚOHS Petr Rafaj, podle kterého měla firma vypsat nové otevřené výběrové řízení.
ÚOHS potvrdil rekordní pokutu pro České dráhy. Více redaktorka Evelyna Kulíšková
České dráhy s rozhodnutím antimonopolního úřadu nesouhlasí. „Jsme přesvědčeni, že jsme jednali v souladu se zákonem, a proto podáme správní žalobu,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík. Žádné detaily vzhledem ke správní žalobě nechtěl rozebírat.
Případná pokuta ale podle Joklíka dráhy výrazně nezasáhne a neomezí ani cestující. „Je to částka samozřejmě vysoká, nicméně do hospodaření by se promítnout neměla, a to z toho důvodu, že současné vedení společnosti vyhodnocovalo rizika z minulosti a toto bylo jedno z těch rizik. Takže vytvořilo rezervy a z těchto rezerv bude těch 25 milionů zaplaceno," doplnil mluvčí.
Nad pokutou kroutí hlavou například i bývalý ředitel Českých drah a dopravní expert Emanuel Šíp. Podle něj komplikace působí špatně nastavený zákon.
„Je to možná porušení litery zákona o veřejných zakázkách, ale v každém případě šlo u railjetů o velmi výhodnou koupi špičkových souprav, která se musela využít rychle a vyjednávat pružně,“ tvrdí dopravní expert Emanuel Šíp a dodává:
„To jsou případy, kdy podle mého zákon o veřejných zakázkách nenapomáhá, ale naopak zabraňuje dosažení toho, co je hospodářsky rozumné. Myslím ale, že České dráhy pokutu přežijí. Je to totiž pokuta, kterou ukládá státní instituce státní instituci a České dráhy ji mají kde kompenzovat.“
Dopravce má problém i s lokomotivami Taurus, které railjety tahají. K milionové pokutě za letošní pronájem nedávno přibyla ještě dvoumilionová sankce za pronájem let 2009 až 2013. Podle antimonopolního úřadu měly dráhy i v tomto případě na pronájmy vypsat tendr.
Ani s tím ale dopravce nesouhlasí a argumentuje, že lokomotivy si zapůjčil podle mezinárodních dohod tak, jak je uzavírá celá Evropa. Společnost už proti oběma pokutám podala rozklad.