'Šmejdi' dostali pokuty za 16 milionů, nejčastěji za klamavé obchodní praktiky
Česká obchodní inspekce (ČOI) udělila organizátorům předváděcích akcí v prvním čtvrtletí pokuty za rekordních 16 milionů korun. V loňském prvním kvartále to bylo pět milionů korun. Nedostatky inspektoři zjistili v 78 procentech kontrol. Nejčastěji "šmejdi" platí za klamavé obchodní praktiky nebo za nepravdivé informování spotřebitele o obsahu akce a poskytnutých dárcích.
"Nejproblémovější pořadatelé těchto akcí se sice z českého trhu stáhli, přesto však v prvním čtvrtletí nahlásilo 18 firem konání více než 7000 organizovaných akcí. Ze zjištění inspektorů a podání spotřebitelů je však zřejmé, že na trhu působí i další subjekty, které konání svých akcí ČOI neoznamují," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Právní moci nabylo v prvním čtvrtletí celkem 130 pokut ve výši 16,4 milionu korun. V tomto čísle je zahrnuto i několik pokut, o nichž bylo pravomocně rozhodnuto v roce 2015, ale kontroly se dělaly loni.
Nejvíce pokut, které nabyly právní moci na začátku roku, dostala společnost Pneubotky. Celkem jde o 21 sankcí za 3,5 milionu korun. Firmě TZTransport udělila inspekce 12 pokut ve výši 2,28 milionu korun. AQUA Activity dostala tři pokuty za celkem 1,4 milionu korun. Z celkového počtu 130 pokut bylo 19 ve výši čtvrt milionu a více.
Podle ČOI se míra zjištěných nedostatků ve srovnání s předchozím rokem nesnížila. Celkem inspekce provedla na začátku roku 144 kontrol předváděcích akcí, pochybení zjistila ve 113 z nich. Inspekce ale upozorňuje, že vysoký poměr zjištěných nedostatků je důsledkem cíleného zaměření kontrol ČOI na problémové firmy.
Oznamovací povinnost související s pořádáním organizovaných akcí inspekce prokázala v 69 případech. Z toho ve 33 případech nebylo konání organizované akce oznámeno vůbec. Využití nekalých obchodních praktik zjistila inspekce ve 49 případech.
"Nejčastěji se jednalo o klamavé obchodní praktiky, kdy například prodávající uváděli zavádějící nebo přímo nepravdivé informace, týkající se práva spotřebitele na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy, nebo nepravdivě informovali spotřebitele o obsahu konané akce a poskytovaných dárcích," dodal Fröhlich.
Česká obchodní inspekce dala loni pořadatelům předváděcích akcí za klamavé praktiky 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Porušení předpisů inspekce zjistila v 81 procentech z celkového počtu 683 kontrol.