Mýtný systém by se mohl od roku 2019 rozdělit na dvě části, říká ministr dopravy
Systém výběru elektronického mýta by se mohl od roku 2019 rozdělit na dvě části. V České televizi to řekl ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO.
Jednu část má podle šéfa resortu dopravy tvořit centrální mýtný systém, druhou sběr dat o provozu jednotlivých vozidel. Centrální mýtný systém by měl v dalších letech převzít stát, pravděpodobně prostřednictvím dceřiné společnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), o provoz mýtné technologie by měli potenciální dodavatelé soutěžit.
Podle Václava Jirovského z dopravní fakulty ČVUT ale bude rozdělení mýtného systému na centrální systém provozovaný státem a výběrčího mýta složitý proces, který zabere zhruba čtyři roky.
„Ten systém je nesmírně složitá technologicko-právně-ekonomická záležitost. Ono to rozdělení systému není tak, že vytáhnete někde kabel a přepnete ho někam jinam. Je tam celá řada technologických a standardních omezení,“ upřesňuje Jirovský. Zvolené řešení je podle něho racionální.
Ministerstvo dopravy do konce letošního července předloží vládě základní parametry výběrového řízení na nového výběrčího mýta po vypršení smlouvy s firmou Kapsch koncem roku 2016.
Za 5 let možná dojde i na satelitní technologii
Nový provozovatel systému by nejméně pět let využíval mýtné brány, které postavil Kapsch. V dalším tendru by pak dodavatel mohl přijít i s vlastním technologickým řešením a mohl by tak v případě rozšíření výběru na silnice I. třídy nasadit satelitní technologii.
Podle Ťoka by měl stát co nejefektivněji využít svou dosavadní investici do výběru mýta. Vypsání pouze jednoho technologicky otevřeného tendru také komplikuje dodatek ke smlouvě s Kapsch, podle kterého bude firma stavět nové mýtné brány i na všech dálnicích rozestavěných do roku 2017.
Ministerstvo si kvůli uzavření dodatku nechalo zpracovat právní analýzu a pravděpodobně kvůli tomu vyvodí trestněprávní důsledky u zodpovědných úředníků.
"Ty trestněprávní důsledky ukáže právní analýza, která je na stole. Trestněprávní důsledky po nás požadovala koaliční rada. Já jsem se snažil především celou záležitost racionálně vyřešit, nikoliv trestněprávně. Jestli z toho tyto důsledky vyplynou, a vypadá to podle indikací, že vyplynou, tak se tomu nebudeme bránit," uvedl Ťok.
Ministerstvo si od rozdělení mýtného systému slibuje snížení provozních nákladů, které v současnosti dosahují pětiny výběru mýta.
Elektronické mýtné, které platí kamiony a další vozidla nad 3,5 tuny, se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což meziročně představovalo růst o 160 milionů korun. Za celou dobu fungování systém vybral přes 60 miliard korun.