Lidé si na chytrých telefonech zboží prohlédnou, nákup ale dokončí na stolním počítači
Chytré telefony zažívají boom. Jen za poslední rok si je pořídila miliarda lidí po celém světě. Zahýbaly proto i s nákupními návyky člověka. Lidé je stále častěji používají nejen ke kontrole výhodnosti ceny, ale i k nákupům zboží nebo služeb. Tomu se přizpůsobují i e-shopy, které investují do speciálních aplikací či převodu stránek pro smartphony.
Napsat kamarádům přes sociální síť, zkontrolovat jízdní řády nebo si přečíst zpravodajství. To jsou nejčastější způsoby využívání internetu v mobilu. Smartphony a tablety už tvoří polovinu výnosů spotřební elektroniky.
„Mobilní vyhledávání už válcuje to desktopové. Čas strávený na mobilním internetu dnes v podstatě dosáhl průměru zhruba tří čtyř hodin denně,“ říká David Špinar ze společnosti Google.
Reportáž Zuzany Švejdové o rostoucí oblibě smartphonů a chování jejich uživatelů
S přibývajícím počtem telefonů ale roste i počet lidí, kteří jsou na přístrojích závislí. Psychologové takový stav nazývají nomofobií. Podle psychologa Dalibora Špoka jsou nejrizikovější skupinou děti.
„Člověk například přestane komunikovat jinými běžnými způsoby a ta technologie začne zasahovat do jeho ostatních aktivit,“ popisuje Špok závislost na smartphonech.
Vlastní mobil má už devět z deseti školáků ve věku 12 let. Mobilní internet využívají v Česku čtyři miliony lidí, a to nejen k prohlížení webových stránek.
Parfémy přes mobil koupíme, spodní prádlo nikoli
„Pro ty malé objednávky, opakované nákupy, levnější zboží. A samozřejmě už dnes je obrovské procento nákupů ve službách, jako jsou jízdenky a podobně, primárně přes mobily,“ vysvětluje Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.
Z mobilních telefonů nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. Naopak nižší prodeje zaznamenává zboží jako šperky nebo spodní prádlo.
Podle Martina Slavíka z internetového srovnávače cen Heureka.cz zákazníci využívají chytré telefony hlavně k prohlížení nabídek e-shopů, nákupy ale následně dokončují na počítačích.
„Primárně si uživatelé vybírají produkty na mobilu. Prohlíží si obrázky, nebo naopak si přečtou potvrzení objednávky. Průměrná hodnota nákupu na mobilech je přibližně o polovinu nižší než na desktopu,“ říká Slavík.
Mobilní internet je často pomalý
Mobilní verze e-shopů mají totiž řadu nedostatků. Hodně obchodů zobrazí možné způsoby dopravy a cenu zboží až po zadání osobních údajů. Problémem bývá také rychlost mobilního internetu.
„Rychlost načítání stránek, která je na mobilech klíčová, není úplně nejšťastnější. Cokoliv, co je zhruba nad jednu a půl vteřiny, už má vliv na chování člověka,“ popisuje Lukáš Hurych ze společnosti Twisto.cz.
Zatímco loni e-shopy měly internetové stránky přizpůsobené mobilním zařízením jen zhruba ve čtvrtině případů, v současnosti je to skoro dvojnásobek.