Tradiční české obuvnické značky si znovu získávají oblibu mezi zákazníky
Do regálů se v nové podobě vracejí tradiční značky českých bot, například Snaha, Prestige nebo Botas. Předloni se v Česku vyrobily více než čtyři miliony párů bot. Meziročně je to ale méně. Na tuzemském trhu působí zhruba 35 firem s více než 20 zaměstnanci, najdou se ale i menší podniky. V českých obchodech se objevují převážně boty z dovozu, a to hlavně z Asie. Každoročně se doveze okolo 100 milionů párů.
Firma Snaha, která byla založena už v roce 1945, v současnosti vyrobí zhruba 20 tisíc párů obuvi ročně. Kromě bot se zaměřuje na ochranné pracovní pomůcky.
Nedávno ale koupila nový výrobní areál, který přestavuje. V něm chce výrobu bot posílit – do tří let ji plánuje až zdesetinásobit.
Značka Botas, kterou proslavil i Emil Zátopek, je na trhu už více než 60 let. Zatímco dříve se botasek vyrobilo kolem dvou milionů párů, v současnosti jsou to desítky tisíc. Oblibu si ale našly i mezi profesionálními sportovci, obléká je například nohejbalová reprezentace.
Výroba se zaměřuje hlavně na sportovní obuv, roste ale zájem i o módní boty. Ty si vzala na starost skupina designerů, kteří jdou ve šlépějích tradiční výroby.
Zachovali tvar a pohráli si s barvami. Botám navíc dávají i jména. Model Forever Second má být například pro ty, kdo zatím v životě nevyhráli.
Přestože Prestige vypadají stejně jako před 30 lety, výroba je odlišná. Před 11 lety ji převzala společnost Moleda, která obuv modernizovala, charakteristický vzhled ovšem nezměnila. Společnost spolupracuje se zahraničními designéry.
Zákazníky se snaží nalákat i tím, že si mohou nechat vyrobit pár podle vlastního návrhu. Zvolí si tedy velikost, barvu a potisky. Podnik má v nabídce i motorkářskou obuv nebo letní sandály.