NKÚ: MD nenaplnilo plán vlády, dosud neotevřelo železnici dalším dopravcům
Ministerstvo dopravy dosud neotevřelo železnici dalším dopravcům. Upozorňuje na to Nejvyšší kontrolní úřad. Podle plánu vlády z roku 2011 přitom mělo jen do konce loňského roku zadat v nabídkových řízeních čtvrtinu dotovaných celostátních linek.
Otevírání trhu trh dotované železniční dopravy bránily podle NKÚ především opakující se problémy mezi Českými drahami a dalšími potenciálními dopravci, které mělo ministerstvo vyřešit už minimálně v roce 2011.
„Jednalo se především o to, jak vyřešit užívání nádraží ČD ostatními dopravci. Resort nerozhodl ani o tom, jestli a případně za jakých pravidel by se mělo sjednotit vzájemné uznávání jízdenek mezi přepravními společnostmi,“ uvádí NKÚ v tiskové zprávě.
Tyto problémy podle kontrolorů představují jedny z podstatných důvodů, kvůli kterým ministerstvo nezadalo ani jednu vlakovou linku v otevřené soutěži. Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold ale namítá, že tendr stát už loni vypsal. Zakázku na rychlíky na trati Plzeň-Most ale brzdí antimonopolní úřad.
„Záleží na tom, jak se rozhodne ve věci režijního jízdného, tedy jestli zvýhodňuje či nezvýhodňuje České dráhy. V této věci čekáme na rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ vysvětlil.
Ministerstvo dopravy tak nadále přispívalo pouze Českým drahám jako jedinému dotovanému dopravci na vlakové linky. V roce 2010 dostával podnik za jeden ujetý kilometr 105 korun, v roce 2014 se cena zvýšila o téměř jednu pětinu na 125 korun. Počet ujetých kilometrů, které najely vlaky Českých drah, klesl oproti roku 2010 o více než 12 procent.
Celkem dostal podnik v roce 2014 na dotacích 13,4 miliardy korun, z toho 4,2 miliardy od ministerstva dopravy na celostátní linky a devět miliard od krajů na regionální vlakové linky.
I přesto byly České dráhy v letech 2010 až 2013 ve ztrátě z provozování osobních vlaků kolem jedné miliardy korun. V roce 2014 byla tato ztráta zhruba půl miliardy korun.
„Přestože dotace na kompenzaci ztrát z provozu vlakových linek se pohybují v řádech miliard korun, ministerstvo dopravy v roce 2010 až 2015 nekontrolovalo, jestli kompenzace požadované ČD odpovídají skutečným ztrátám,“ uvádí v tiskové zprávě NKÚ.
Mluvčí ministerstva dopravy Neřold ujišťuje, že na kontrole ministerstvo pracuje. Zatím se ale k výsledkům nebude vyjadřovat.
Podle NKÚ by otevření trhu snížilo množství peněz, které by stát vyplácel dopravcům v rámci kompenzací ztrát z provozu vlakových linek.