Otázka nezní, jestli regulovat Facebook, ale proč, vysvětluje sociolog médií

Je Facebook politickým hráčem a je potřeba ho regulovat podobně jako média? Hosty Petra Dudka byli sociolog médií Václav Štětka z Loughborough University ve Velké Británii a internetový publicista a provozovatel serveru Pooh.cz. Daniel Dočekal.
Sociální síť Facebook je nepolitická platforma pro dvě miliardy uživatelů, říká zakladatel a šéf této sítě Mark Zuckerberg. Podle kritických hlasů má ale tato společnost na politiku značný vliv, navíc vychází vstříc politickým klientům. „Facebook dnes je standardní součástí politické soutěže, je to dlouhodobě etablovaný prostředek politické komunikace,“ uvedl v pořadu Pro a proti sociolog médií Václav Štětka z britské Loughborough University.
To podle Štětky přináší celou řadu negativních jevů, kterým by společnost měla věnovat větší pozornost. „Je nutné promýšlet možnosti vyšší regulace.“
Příkladem můžou být poslední prezidentské volby ve Spojených státech amerických, kdy Facebook za ruské peníze zveřejnil na stránky zveličující některé sociální hrozby.
„Řada běžných uživatelů, ale i politiků a vlád si tehdy uvědomila, že jsou zranitelné, stejně jako demokracie, a jak je snadné prostřednictvím cílené dezinformační kampaně ovlivnit konkrétní volby.“
K Facebooku a dalším je třeba přistupovat jako k tradičním masovým mediím. Proměnil se způsob, jak lidé konzumují informace, takže významná část populace získává informace právě ze sociálních sítí. Václav Štětka
Probíhá také šetření o vlivu ruských sil na hlasování o brexitu. „Pokud vím, zatím nejsou žádné jednoznačné výsledky, tedy se nepodařilo dokázat, že by ovlivnění bylo zásadní pro rozhodování Britů v referendu v roce 2016,“ říká Štětka.
„Britská vláda se snaží najít způsoby regulace tohoto koncernu, bere si příklad z Německa. Nyní má na stole expertní materiál, který doporučuje, aby Facebook a Google byly zákonem vnímány jako mediální koncerny. Měly by nést břemeno zodpovědnosti za obsah, který distribuují.“
To by byl významný posun proti současnému stavu. „Protože Facebook i Google se brání povinnosti, kterou sebou nese tato definice.“
„Otázka tedy není, jestli by měl být Facebook a další platformy regulovány, ale proč by neměly být regulovány,“ upozorňuje Štětka.
Internetový publicista a provozovatel serveru Pooh.cz Daniel Dočekal souhlasí, že Facebook do politického boje zcela určitě zasahuje. „Jde o velmi výkonný marketingový nástroj, který sám sebe tak prodává.“
„Jestli je s tím možné něco dělat a jestli je Facebook neutrální platforma, je hodně diskutabilní,“ dodává znalec internetového prostředí.
Facebook je prostě nástroj, na kterém si může snadno naklikat reklamu kdokoliv. Pokud represivní režim přijde s požadavkem posílit svou moc a zaplatí, tak mu Facebook ochotně dodá své marketéry, kteří mu pomůžou. Daniel Dočekal
podle Dočekala ale nejde jen o území Spojených států amerických a jen o Facebook. „Twitter také měl velmi silně placené kampaně, které volby ovlivňovaly, docházelo k tomu i na dalších sociálních sítích. Podstatnější je to, že k tomu docházelo a bude docházet v jiných zemích, a to se u Facebooku v tuto chvíli skoro vůbec neřeší.“
„Facebook i Google se snaží dlouhodobě jakékoli zodpovědnosti vyhnout. Právě politická reklama podléhá přísné regulaci, musí být uvedeno, kdo byl jejím zadavatelem. Nejen těmto společnostem se daří této povinnosti vyhnout, dokonce se jim skoro podařilo dojednat si výjimku.“
Dočekal ale věří, že je dostatek zákonných prostředků k tomu, aby sociální platformy mohly dobře regulovány. „Ozývají se i názory, že je třeba definovat nová pravidla.“
Nejen Facebook by se měl řídit pravidly v každé jednotlivé zemi. „Mluvíme tady o desítkách zemí a stovkách jazyků. Těmto společnostem se ale daří velmi dobře se vyhýbat lokálním zákonným požadavkům.“
„I Evropskou unii několikrát Facebook obešel tak, že se jejím hrozbám vysmál. Tvrdí, že sídlí v USA, a tudíž se na něj žádné evropské nebo lokální zákony nevztahují. Navíc je tak veliký, že téměř s radostí půjde do každého sporu,“ konstatuje Dočekal.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka