Od cisteren raději dále

23. květen 2007

Vnímáte při jízdě po silnici, kolik nákladních aut je označeno oranžovou tabulkou, označující nebezpečný náklad? Že je takových aut na našich cestách jen velmi málo? Chyba. Existuje až 5 000 chemických látek, které jsou pravidelně převáženy po silnicích. Většinou se této přepravě, takzvané ADR, věnují specializované firmy, protože nároky na řidiče i převozní podmínky jsou velmi vysoké. Ale neměli bychom tyto vozidla podceňovat ani my, řidiči osobních aut. Proč?

0:00
/
0:00

Protože například cisterna naplněná tekutinou se v zatáčkách a hlavně na kruhových objezdech může dostat do kritické situace nejen při vyšších rychlostech.

"Obsah cisterny řidič ve vysoké rychlosti rozpohybuje a pak jeden náraz do stěny cisterny může způsobit její převrácení. Máme potvrzeno, že k převrácení cisterny dochází i při rychlosti 28 km/h, což bylo vyzkoušeno s cisternou s kapalným dusíkem na letišti v Tuřanech," konstatuje Rostislav Plachý z Policejního prezídia.

Bohužel, o tomto chování kapaliny v cisterně mnohdy netuší ani samotní řidiči těchto vozidel.

"Když jsme pozorovali řidiče, kteří se této zkoušky zúčastnili, tak sami byli velice překvapeni. To bylo s firmou, která svého času měla dost nehod a po tomto školení nebylo po nehodách ani vidu ani slechu."

Ročně se stane průměrně 200 nehod aut převážejících nebezpečné látky. Většina připadá právě na auta vezoucí kapaliny: chemikálie se totiž nejčastěji převážejí právě v kapalném skupenství. Každá látka je přesně určena kombinací čísel, která musí být na zmíněné oranžové tabulce, ale ne všechny jsou v pořádku, což potvrzuje i Petr Kopáček z Hasičského záchranného sboru.

"Opravdu dochází k případům, kdy bezpečnostní označení formou ADR přepravující látky zcela neodpovídá skutečnosti, což je pro zasahující hasiče velký problém. Oni totiž neví, o jakou látku se jedná, protože právě na základě dané kapaliny se rozhoduje, jakým způsobem se chránit, co hrozí životnímu prostředí a jak vlastně zasahovat."

V tomto směru je velkým pomocníkem hasičů Transportní a informační nehodový systém, takzvaný TRINS, který sdružuje 27 výrobců a distributorů chemických látek. Hlavní odpovědnost při přepravě nebezpečných látek mají ale samotní řidiči, a to nejen způsobem jízdy po silnici, ale kontrolou označení a zabezpečení materiálu před samotnou jízdou. A rozhodně by neměli svépomocně čistit cisternu na parkovišti, jako se to nedávno dokonce stalo, protože existují specializované firmy. Jakákoli nehoda s únikem nebezpečné látky vždy ohrožuje životní prostředí. A podle Jakuba Kanty z firmy Dekonta mnohdy i několik měsíců. Tak jako třeba ve středočeské obci Černý vůl, kde se v březnu převrátila cisterna a do půdy se dostaly tisíce litrů nafty.

"Sanační práce v Černém Volu pokračují. Došlo k zasažení podzemních vod a studní, které jsou využívány pro čerpání pitných vod. Současně byly zasaženy jak povrchové vody tak i zeminy v místě zásahu, takže sanace v této lokalitě si vyžádá minimálně několik měsíců."

A teď se přesuneme z teorie tak trochu do praxe. Hasičský záchranný sbor totiž před nedávnem pozval novináře na ukázkový zásah při likvidaci nehody auta, převážející nebezpečný náklad, kde s mikrofonem v ruce nemohla chybět Eva Kézrová. Celá akce se odehrála v prostorách policejní akademie v Praze 4, kam byla přistavena "havarovaná" cisterna s nebezpečným nákladem. K nehodě byly povolány dvě hasičské jednotky a jejich práci početnému publiku přibližoval Vít Pernica z Hasičského záchranného sboru.

autor: evk
Spustit audio