Nečekejte, až napadne sníh. Přezouvejte!

31. říjen 2007

Naše anketa ukazuje, že více než polovina z vás přezouvá na zimní pneumatiky sama. To má svá úskalí, například si kolo sami nevyvážíme, což nám v úvodu odborníci doporučili. Má to i další úskalí, těm se ale budeme věnovat v pondělí, kdy si také posvítíme na ceny přezouvání. Teď se vás pokusíme přesvědčit o významu zimních pneumatik, protože stále je u nás používá zhruba 60 % motoristů.

V našich zeměpisných šířkách mají řidiči utkvělou představu, že zimní pneumatika je určena pouze do sněhu, ale to není pravda.

"Zimní pneumatika poskytuje kratší brzdnou dráhu. Rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou je v běhounové směsi, kdy zimní pneu má takovou směs, která při nižších teplotách neztrácí elasticitu a tím je přilnavější. Naopak letní pneumatika při 7 stupních venkovní teploty ztuhne, tím pádem je menší přilnavost, a proto delší brzdná dráha. Není to jen o tom, že se rozjedu na sněhu, ale také bezpečně zabrzdím před přechodem, když je 7 stupňů °C a méně," vysvětluje Rudolf Smutný z Goodyearu.

Ale není to jen o brzdění, ale i o případném smyku, jak potvrzuje odborník na pneumatiky Jan Šipan:

"Zatáčku, kterou běžně jezdíte řekněme ve 40kilometrové rychlosti, už musíte jet pomaleji, protože pneumatika ztrácí adhezní vlastnosti. Zimní směs má samozřejmě adhezi, tedy přilnavost, vyšší a proto je účinnější."

Zimní pneumatiky mají také jiný dezén, který zajišťuje nejen lepší záběr na sněhu, ale také odvod břečky a vody, což znamená lepší vlastnosti i na mokru. Výška dezénu by ale neměla být méně než 4 mm.

"Když je na pneumatice výška dezénu jen 3 mm, pneumatika odvádí vodu a sníh o 50 procent méně. Když je menší odvod vody, hrozí nebezpečí aquaplaningu."

Na opotřebení pneumatik, pak má roli hned několik faktorů.

"Na pneumatiky má vliv styl jízdy. Dále je to tlak v pneumatikách. Ono totiž nestačí zkontrolovat pneumatiky jen při přezouvání, dokonce i jednou za 2 měsíce je málo v případě, že někdo ujede 1000 km týdně. Rozdíl venkovních teplot dělá velké rozdíly i v tlaku, a to se výrazně podepíše na opotřebení pneumatik," upozorňuje Richard Srbecký z Dunlopu.

Dnes můžeme pořídit sadu zimních pneumatik od 4000 až 5000 korun, což je srovnatelné například s pojištěním. Další argument přidává Jan Šipan:

"Argument, že ohrožuji ostatní účastníky silničního provozu rozhodně neobstojí. Ve skutečnosti když budu investovat do dražších pneumatik, není to ztrátová investice. Uvědomte si, že po dobu, kdy jezdíte na zimních, letní odpočívají. Zimní mají navíc delší životnost, protože při nižších teplotách dochází k menšímu opotřebení pneu. Takže za stejnou cenu jezdíte za úplně jiných bezpečnostních podmínek."

autor: pgj
Spustit audio