Pneu z hypermarketu? Raději ne.
Podle čeho vybíráte zimní pneumatiky? Kupodivu hlavní měřítkem pro vás není cena, na tu se ohlíží 35 % z vás, rozhodující není ani značka, podle té vybírá 23 % respondentů naší ankety, ze které vyplývá, že nejčastěji se při výběru zimních pneumatik řídíme doporučením. Tuto možnost si zvolilo hned 42 % hlasujících. Věřím, že tím doporučením není myšleno, ve kterém obchodě jsou pneumatiky nejlevnější, ale že jde o jejich kvalitu a tím i naši bezpečnost.
Ne nadarmo se říká, že nás na silnici drží 4 plochy o velikosti lidské dlaně. Proto v tomto případě víc než kdy jindy záleží na kvalitě pneumatik. A tu jen málokdy najdete v hypermarketech, jak ostatně prokázal nedávný velký test zimních pneumatik, do kterého se zapojily největší evropské autokluby. A důvod, proč raději nekupovat na první pohled finančně výhodné pneumatiky, ať už letní nebo zimní, v nespecializovaných prodejnách je podle Jana Petrů z PneuVulkán naprosto jednoduchý. "Většinou se prodávají celoprotektory, což znamená, že pneumatika už byla použita a byl na ní znovu vytvořen dezén. Tyto pneumatiky příliš neodporučuji, protože nevíte, co se s pneumatikou dělo a jakou má kostru." Většina laiků navíc nemá šanci rozpoznat protektor od nové pneumatiky, čehož, jak tvrdí Radek Pipek z Auto Jarov, obchodníci často využívají. "Všiml jsem si, že kolikrát ani není označeno, že se jedná o protektor a myslím si, že mnoho lidí si myslí, že kupuje novou zimní pneumatiku, ale protektor nemá nakonec ani průměrné vlastnosti."
Naproti tomu značkové výrobky dopadly ve zmíněném testu docela dobře a když vám je doporučí odborný servis, pak je to asi ideální kombinace. Ostatně právě tak si vybírá zimní obutí svého auta téměř většina účastníků nejen naší internetové ankety. Ale každý výrobce se snaží přizpůsobovat širokému spektru zájemců a podle Radka Pipka nabízí několik finančně odlišných řad pneumatik. "Výrobci dělají ekonomické řady, které mají průměrné vlastnosti a rozumnou cenu. Jedná se o pneumatiku, která se používá například pro městský provoz, kdy se najde jen pár kilometrů při cestě do a z práce, a nejsou potřeba vynikající jízdní vlastnosti, které by se ani nevyužili. Potom se vyrábí špičkové pneumatiky, kdy může být cena i několikanásobně vyšší. U těchto pneumatik jsou použity nejkvalitnější materiály, dezén je dokonale propracován a pneumatiky mají špičkové vlastnosti."
Přesto platí, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věcí, zvláště když tady jde navíc i o bezpečnost. Na druhou stranu, jakákoli i ta nejlevnější zimní pneumatika je v zimě je lepší než pneumatika letní.
"To zcela určitě, protože letní pneumatika v zimě naprosto nefunguje."