Nemíchat, doplnit!

24. červen 2008

Vedro k zalknutí je v posledních dnech. A nejen nám, ale i motoru našeho auta. V takovém počasí je důležitá kondice chladícího systému. A platí přímá úměra. Čím větší teplo, tím více aut, jimž jde pára zpod kapoty na krajnicích našich silnic. Zdůrazněme, že bychom měli vždy v takové situaci doplňovat destilovanou vodu. Použijeme-li obyčejnou, pak ji následně vypustit a nahradit. Buď destilovanou vodou nebo chladící kapalinou.

Chladící kapalina chrání motor proti přehřátí a v současné době, kdy má životnost pět let, je důležité, aby byla použita ta, kterou doporučuje výrobce vozidla.

"V současné době jsou největším problémem někteří výrobci, kteří prodávají kapaliny nevyhovující požadavkům výrobců z hlediska antikorozní ochrany," upozorňuje odborný konzultant Pavel Řihák.

Antikorozní vlastnosti ovšem na první pohled neodhalíme. Velkou roli v tomto případě hrají servisy, které by měly pozorně studovat, co odebírají.

"V dnešní době jsou stále rozdíly mezi požadavky německých, francouzských a italských výrobců vozidel."

Solidní výrobci nechávají své výrobky certifikovat u nezávislých zkušeben. Takové označení bychom tedy případně měli hledat. I pro nás, pro laiky je pak vždy závazné, co doporučuje výrobce, tedy co se dočteme v návodu k obsluze.

"Měl byste hledat odpovídající typ kapaliny podle servisní knížky vozu. V případě, že nejste schopen tento údaj dohledat, nechte si poradit u odborníků."

U každého auta nadejde čas na výměnu chladící kapaliny jindy.

"U nejstarších typů automobilů byla doporučována výměna po dvou letech, například staré škodovky a žigulíky. U koncernových vozů Škoda jako Favorit a Felicia byla doporučována výměnná lhůta dva až tři roky, u nejnovějších aut je to až pět let."

V zásadě pak existují dva typy chladících kapalin.

"Motorista nemusí detailně sledovat, z čeho je chladící kapalina vyrobena (monoethylenglykol, propylenglykol), ale měl by pečlivě sledovat normy jeho vozu, aby vyhovovala požadavkům. Obecně platí, že by se neměly mísit kapaliny na bázi ethylen- a propylenglykolu. Nehrozí sice nic špatného, ale směs kapalin není vyzkoušena u výrobců automobilů a není otestována ani schválena."

Každopádně, zpátky na začátek, vždy se řiďme návodem, a když si nejsme jisti, svěřme se do rukou odborníkům v servisu.

autor: pgj
Spustit audio