Brzdy po opravě nebrzdí
Když se něco rozjede, je potřeba, aby se to zastavilo. A jedná-li se o auto, jde o život. Právě proto by mělo mít v pořádku brzdy. Jakákoliv oprava by tedy měla mít svůj řád a neměli bychom nic podcenit. Takže na co si dát pozor?
Prvním předpokladem je servis, kterému můžeme věřit.
"Druhý předpoklad je ten, že vám servis sdělí - stačí vyměnit brzdové destičky, protože kotouče jsou ještě v dobrém stavu; na zadních bubnových brzdách už začíná pronikat brzdová kapalina a pod manžetkou je znát, že je potřeba vyměnit brzdové válečky, a tak dále. Brzdy se prostě musí pojmout jako celek a klientovi je potřeba vysvětlit, co je a není dobře," radí Josef Jíša z Bosch Car Servisu.
Nejdříve zpravidla dojde na výměnu brzdových destiček. Při výměně kotoučů pak platí jedna zásada.
"Pokud měníme brzdové kotouče, tak v každém případě spolu s brzdovými destičkami. To určitá zásada je."
Pohlídat bychom si také měli, zda se na nás servis nepokusil ušetřit tím, že použil levný plagiát, které se u nás objevují. I renomované firmy potvrzují, že se jedná o padělky, které jsou na první pohled k nerozeznání od originálu. Liší se třeba jen odstínem barvy obalu. Přitom jejich kvalita, a především funkčnost, jsou leckdy až život ohrožující. I z tohoto důvodu je lepší nekupovat náhradní díly sami a nechat to na servisu.
"Na účtence by mělo být napsané přímo číslo dílu - název společnosti a jeho číslo, ze kterého se dá zpětně dohledat kvalita i původ."
Máme tedy možnost zjistit, zda jsme dostali kvalitní originální náhradní díl. Po jakékoli opravě brzd bychom pak měli mít na paměti, že auto nebude z počátku brzdit jako před ní.
"Zkušební jízda je součástí opravy. Než si ale brzdové destičky sednou, samozřejmě záleží na způsobu jízdy, trvá to průměrně 500 kilometrů. Rozhodně se vyplatí zajíždět brzdy pomalu a nepřehřívat kotouče, protože se vám to vrátí v jejich vyšší životnosti."
Měli bychom tedy po zásahu do brzd jezdit s ještě větší předvídavostí, než obvykle.