Městská policie vážit kamióny nemůže
16 000 = 1. To je na první pohled pěkná nelogičnost, ale dá se to lehce vysvětlit. Jeden nákladní automobil totiž poškodí silnice stejně jako 16 000 osobních aut. A pokud je tento náklaďák přetížený na jednu nápravu - a takových bývá prý až 12 procent - pak je zřejmé, že dříve nebo později jsou na silnicích vyježděné koleje. Jak zlepšit kontrolu nákladních aut, aby nejezdila přetížená? Proč vlastně k přetěžování dochází?
Záměrně anebo nedopatřením. V některých případech dopravci přímo hřeší na malou pravděpodobnost kontroly, a proto záměrně své vozy přetěžují, povoleno je 42 tun. Jindy, především se to týká sypkých materiálů, ovšem řidiči jen těžko odhadují, kolik toho vlastně vezou a jak mají náklad rozložený. A přitom by vlastně neměli.
"Řidiči se často vymlouvají na to, že sice dostanou vážní lístek, ale že u vážení nebyli. V řadě případů dostanou vážní lístek bez toho, aniž by byl náklad vůbec zvážen. A někteří jedou i bez vážního lístku, protože pro některé nakládkové firmy je toto zařízení drahé a tvrdí, že na vozidlo se vejde pět lžic bagru a může jet," přibližuje své zkušenosti z policejních kontrol kamiónů Rostislav Plachý.
Podle Pavla Noska z Policejního prezídia je navíc "problém" i ve velmi dobrém technickém vybavení vozidel. Starší typy aut by náklad třeba o deset tun přetížený jednoduše neutáhly.
"Mě se třeba velmi líbí situace v Německu, kde vrchní soud v Düsseldorfu tenkrát vydal nařízení, že dokud řidiči nenabude stoprocentní přesvědčení, že kamion není přetížen, nemůže vyjet. Chceme-li mít bezpečný silniční provoz, musíme se podle toho také chovat."
Naopak nejmodernější vozidla mají už váhy jednotlivých náprav zabudovány přímo v autě. Ale samozřejmě je to drahé. Nezbývá než zvýšit kontrolu. Loni v únoru byly ve středočeských Zlatníkách za velké slávy představeny dynamické váhy s indukční smyčkou ve vozovce, které měly fungovat podobně jako například kamery odhalující překračování rychlosti. A Petr Bendl, tehdy hejtman Středočeského kraje, si od toho hodně sliboval.
"Očekáváme, že jakmile se to řidiči dovědí, začnou toto místo objíždět. Potom už je to pouze otázka systému, abychom váhy instalovali na více místech, aby nám řidiči neunikali."
Jenže ani po roce váhy neplní kontrolní funkci, přesto Petr Bendl, dnes už ministr dopravy, v tom vidí budoucnost kontroly hmotnosti kamiónů.
"Dlouho se čekalo na akreditaci systému dynamické váhy. V tuto chvíli je třeba udělat některé legislativní kroky, které přispějí k větší otevřenosti registru vozidel, a to zejména městům, obcím a městským policiím. Dále musíme dojednat společně s kraji, ministerstvem dopravy a firmou Czech radar finanční podmínky, za kterých by to mohlo na českých silnicích fungovat."
K tomu je ale ještě dlouhá cesta. Současná legislativa totiž umožňuje kontrolovat hmotnost kamiónů pouze celníkům a státním policistům. Městská policie k tomu nemá oprávnění.
"Městská policie ze zákona není oprávněna k vážení vozidel, takže ani nemůže uložit pokutu za překročení limitu hmotnosti," vysvětluje Rostislav Plachý.
Nemůže to tedy fungovat tak, jako u automatického měření rychlosti. Navíc certifikát, který získal Czech radar na zmíněný systém, je pouze pro pracovní měřidlo nestanovené, tudíž jeho měření, přesněji fotografie vozidel, která byla přetížena, není možné použít jako důkaz při stanovení sankcí. Dynamické váhy jsou totiž jen předstupněm.
"Je-li dynamicky vozidlo zváženo, nemůže za to být řidič postižen, musí dojít ke kontrolnímu vážení na stacionárních vahách, které jsou stanoveny měřidlem a mají platnost certifikátu," říká Pavel Nosek.
Ten má ale státní policie, která na podobném principu spolupracovala s vážící stanicí na pražském Klíčově. Přestože pomohla rapidně snížit počet přetížených kamiónů, magistrát jí před rokem a čtvrt neprodloužil nájemní smlouvu. Už teď ale podobný systém kontroly začal fungovat na dálnici D1, zanedlouho bude i na D8 a nejen tam.
"V současné době je několik podobných smyček, které by měly být uvedeny do provozu."