Silnice bez čar jsou nebezpečné
Stalo se vám někdy, že jste špatně viděli středovou plnou čáru na silnici anebo že jste kvůli chybějícímu barevnému označení krajnice neměli jistotu, kde přesně končí vozovka? Tak to by se mělo změnit. Zhruba 2000 kilometrů silnic by totiž mělo dostat nové vodorovné značení. A to díky stomiliónové investici ministerstva dopravy, které tímto krokem chce zvýšit bezpečnost na vozovkách. Jenže kritikové záměru mají pocit, že jde o vyhozené peníze.
"Neúplné nebo neviditelné vodorovné dopravní značení je běžná komunikační závada v dopravním značení a měla by se automaticky odstranit," rezolutně říká šéf severomoravské dopravní policie Jiří Zlý a má samozřejmě pravdu.
Jak často se vodorovné dopravní značení, lidově řečeno čáry, na silnicích obnovují?
"Trvanlivost barvy je závislá na tom, kde je značení situováno. Pokud je to například středová čára v prudkých obloucích, tak trvanlivost barvy je kolem půl roku. Na druhou stranu značení krajů silnici, tedy vodicích proužků, po kterých se nejezdí, může mít trvanlivost i čtyři roky a stále bude splňovat požadavky reflexivity," přibližuje rychlost opotřebení barevných silničních čar Jiří Hostaša z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic.
Silničáři mají ze zákona povinnost pravidelně dvakrát týdně kontrolovat stav vozovek.
"Máme určenou částku a vybírají se úseky podle viditelnosti. Prioritně se označují přechody pro chodce a křižovatky v extravilánu, tedy řadicí pruhy, středové čáry a podobně."
Je to tedy nekonečná, byť nenápadná práce, která je ale z hlediska bezpečnosti silničního provozu velmi důležitá. A proto ministr dopravy Petr Bendl rozhodl o investování sta miliónů korun právě na "nalajnování" zhruba 2000 kilometrů státních silnic.
"Musel jsem hledat, co vlastně konkrétně udělat. Než udělat dvě, tři akce v rámci celé České republiky, rozhodli jsme se pro toto plošné řešení, které bude z hlediska pokrytí nebezpečných míst účinnější."
Už i proto, že na mnoha úsecích nebude použita klasická barva, ale plast. Tak jako právě v Pardubickém kraji.
"Je to technologie, která je podstatně trvanlivější - počítá se s životností od tří do pěti let. Na náš kraj je vyčleněna zhruba částka kolem šesti miliónů korun, a vzhledem k tomu, že se jedná o podstatně dražší technologii než je vodorovné značení barvou, vybírají se úseky, které mají ještě velkou zbytkovou životnost - úseky po záruce, v dobrém stavebním stavu, nejsou na nich výtluky a tak dále."
Také do dalších krajů putují zhruba stejné částky - od pěti do deseti miliónů korun Jednotlivé krajské správy silnic je ale ještě nemají.
"V současné době čekáme na převedení peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jinak tyto akce připravujeme k zahájení v nejbližších týdnech," říká Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.
A my k tomu můžeme jen dodat: Už aby to bylo.