Cyklista nebo chodec na dálnici nepatří!
V České republice máme více než tisíc dálničních kilometrů, teď sice vinou nedostatku peněz budou další přibývat asi pomaleji, ale aspoň si budeme moct na dálnici zvykat. Je to totiž taková výjimečná silnice, většinou vede mezi lesy a poli, a tak i policejní dálniční oddělení stojí stranou. Jedinou výjimku ale tvoří ostravská část dálnice D1, protože nejenže vede přímo přes krajské město, ale i nová budova dálničního oddělení stojí přímo v Ostravě. A bohužel se zdá, že mnozí lidé mají s dálnicí ve městě trochu problém.
"Myslím si, že někteří ostravští řidiči nikdy nejeli po dálnici, takže ani neví, kolik se tu má jezdit."
"Měli jsme tu zaznamenané cyklisty, chodce a také vozidla, která na dálnici vůbec nemají co dělat. Jejich konstrukční rychlost nesplňuje podmínky pro provoz na dálnicích. Osobně jsem nedávno na noční směně zastavil nákladní vozidlo V3S s konstrukční rychlostí 60 km/h a řidiči mi říkal, že si nemyslel, že to je dálnice, ale pouze normální cesta. Dálnice prý podle něho ještě nebyla otevřena," přibližují své zkušenosti praporčíci Roman Gnida a Robert Mieres, kteří v rámci své služby brázdí 32 kilometrů D1.
Ostravský úsek dálnice D1 byl otevřen už v prosince 2007 a částečně kopíruje hlavní tah krajským městem.
"Největší nápor ostravských řidičů, kteří budou dálnici používat jako obchvat města, přibude ve chvíli, kdy se na dálnici dostaví takzvaný severní spoj - vystaví se přivaděč na Mariánskohorskou ulici, která je v podstatě paralelní s dálnicí, nicméně je to jedna z páteřních komunikací Ostravy," nahlíží do budoucnosti šéf ostravského dálničního oddělení Jiří Pátra.
Dálnice D1 od Bohumína po Bílovec zatím není zpoplatněna, ale i na úseku, který vede přímo přes Ostravu, platí maximální rychlost 130 km/h. Narozdíl třeba od pražské Jižní spojky, která je stavěna jako rychlostní komunikace ve městě, a proto je tady možné jet pouze 80 km/h. Podobnou silnici ale mají už léta také v Ostravě. Je čtyřproudá, říká se jí Rudná, je to hlavní směr na Příbor a Frýdek-Místek a v jednom místě dokonce kříží dálnici D1. Rychlost je tady ale omezena na 90 kilometrů v hodině. A to je pro mnohé řidiče kámen úrazu. Často si obě silnice pletou.
"Ono to svádí, protože komunikace je téměř dálničního typu, řidiči to tak může připadat, ale zdaleka nesplňuje podmínky dálnice. Tím pádem tu jezdí mnohem rychleji, než by mohli."
A i proto policejní passat ostravské dálniční policie hlídkuje jak na dálnici D1, tak i na přilehlých ostravských komunikacích, především na zmíněné Rudné. A mnozí řidiči to vědí, až jsou z toho někdy kuriózní situace, jak jsem se mohla přesvědčit.
"Sama vidíte, že nás lidé poznají, neriskují a raději jedou ještě pomaleji. Je tu povolená 90km/h, ale teď jedeme 75 km/h, přitom žádný důvod k pomalé jízdě tu není."
Ale na pokutu či dokonce odebrání řidičáku to není, narozdíl od rekordmana, jehož jízdu jednou v noci zachytil radar, umístěný v passatu.
"Tento kamerový systém je velice dokonalý, má také infravizi, takže není problém snímat v noci zepředu i zezadu."
"Rekord u aut je zatím 221 km/h, který jsme zaznamenali v nočních hodinách."
Rychlostní limity jsou jasně dány, stačí si jen uvědomit, na jaké silnici zrovna jste.