Antiradar? V Česku "no problem"

10. září 2009

Někteří ještě mají v paměti příběh akce boháčů, kteří se ve svých sportovních autech vydali na hromadnou vyjížďku. V Česku je policie monitorovala, v Německu zastavila a auta jim zadržela. Proč to připomínáme? Pokud jste se prošli startovním polem v Pařížské ulici, nemohli jste si nevšimnout podivných krabiček za čelním sklem. Ano, máme na mysli antiradary.

Neslavný Diamond Race nezmiňujeme náhodou. Právě v této souvislosti totiž mnozí novináři slyšeli poprvé z úst policejního ředitele, že antiradary, přesněji detektory nebo pasivní antiradary, jsou v Česku naprosto legální. Potvrdil nám to i Jan Kněžínek, odborník na dopravní právo:

"Bránit se proti měření rychlosti je samozřejmě vždy možné v mezích zákona. Jedním z nástrojů, které lze používat, jsou takzvané antiradary. Nutné je ovšem říct, že aktivní antiradary jsou u nás striktně zakázány a jejich použití je přísně pokutováno. Pasivní antiradary jsou naopak legální, je možné je legálně používat."

Rušičky radarů ale tvoří jen zlomek prodejů. I legální detektor radarů totiž odvede skvělou práci. O měření rychlosti totiž informuje s velkým předstihem. Policie sice chlácholí veřejnost tvrzením, že detektory nejsou spolehlivé, ale z našeho praktického testu vyplynulo něco jiného. Policejní radar jsme odhalili vždy a navíc s tak dostatečným předstihem, abychom mohli případně zpomalit. Jak je možné, že něco takového je v Česku legální, vůbec nechápeme.

"Je to bohužel poměrně začarovaný kruh. Pokud se jednou umožnilo legální používání pasivních antiradarů, tak by jejich zákaz vyvolal celkem velký problém z hlediska ochrany vlastnictví a výkonu vlastnického práva k věci, kterou si někdo legálně koupil a používá ji. Tato záležitost by si do budoucna zasloužila pozornost a měla by být řešena," říká Kněžínek.

Mimo mikrofon se ale dozvídáme, že změny zatím nejsou na pořadu dne. Jako by dodržování maximální rychlosti mělo platit jen pro ty, kteří zhruba 17 000 korun na antiradar nemají.

"Pasivním antiradarem je svým způsobem i navigace, která obsahuje přehled pevně umístěných stacionárních radarů. Na druhou stranu, jestliže policie zřizuje automatizovaný kamerový systém, je ze zákona povinna tuto informaci zveřejnit. Navíc u obecních policií musí být místo měření označeno i dopravními značkami. Má to určitou logiku. Roli hraje i psychologický prvek, protože pokud mají řidiči v provozu pocit, že jsou kontrolováni, dodržují pravidla silničního provozu i na místech, kde je antiradar neupozorňuje," věří Jan Kněžínek.

Detektory nefungují na policejní passaty a naprosto k ničemu jsou i při úsekovém, tedy kamerovém měření. Varovat nezvládnou ani před policejním laserem. Argumenty jsou to sice pravdivé, ovšem je třeba připomenout, že nejpoužívanějšími policejními radary jsou stále Ramer-7 a AD-9, které detektory s českým softwarem odhalí skoro stoprocentně.

Je až skandální, že sousední země mimo Polska pokutují i samotnou přítomnost detektoru v autě. Polské polici stačí, když je detektor vypnutý. Ta česká pak majitelům antiradarů málem salutuje.

autor: pek
Spustit audio