Mřížku z auta stačí jenom odstranit

15. září 2009

Velký propad nastal letos v prodeji lehkých užitkových aut, tedy osobních vozů, které byly předělány na nákladní instalací dělící přepážky. Prodalo se jich až o 65 procent méně než loni. Důvodem není jen krize, která nutí firmy přemýšlet nad každým vydáním dvakrát. Od dubna totiž platí zákon, kdy si podnikatelé mohou odečíst DPH při nákupu jakéhokoli vozu a už auto pro osobní potřebu nemusí maskovat mřížkou. Dneškem se však dočkají i ti, kteří ve svém voze mřížku mají, protože si ji budou moct odstranit.

Je to naprosto jednoduchý úkon - stačí ji z auta vyjmout. Nic víc dělat nemusí. Není nutná garance odborného servisu ani STK.

"Řidiči těchto vozidel mohou odstranit dělící přepážku, lidově řečeno mříž oddělující zavazadlový prostor od prostoru pro cestující," potvrzuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Ač je to v dnešní byrokratické době neuvěřitelné, je to skutečně jediný úkon, který je třeba udělat. Není nutné zapisovat žádnou změnu do technického průkazu, přestože je tam napsáno "Případná demontáž této přepážky se považuje za přestavbu". Změnu totiž umožňuje dnes v platnost vstupující vyhláška o povinné výbavě.

"Pokud někdo chce dělící přepážku odstranit, obejde se to bez jakéhokoliv úředního dokumentu. Nemusí se chodit na STK, na úřady a není nutná ani změna v technickém průkazu," uklidňuje Hanzelka.

Ale pozor, zase tak jednoduché to není. Přestože z auta zmizí nejviditelnější rozdíl, tedy mřížka, pak stále z hlediska zařazení zůstává vozidlem kategorie N1.

"Nejde o zpětnou přestavbu z nákladního automobilu na osobní. Důležité je vzít v potaz místa k sezení, protože některá vozidla kategorie N1 nemají pět míst,ale pouze čtyři jako například krátká verze fabie," vysvětluje Karel Hanzelka.

Zmíněná vyhláška kromě možnosti odstranit dělící přepážku ve vozech N1 umožňuje jezdit také bez rezervy, ovšem jen u aut, u kterých to výrobce schválil. Týká se to většiny nových vozidel a mnoha modelů ojetin. Ovšem i přesto musíte mít v autě alespoň takzvanou lepicí sadu, díky níž se dá dojet do nejbližšího servisu.

Podle Josefa Pokorného z ministerstva dopravy se může ponechání rezervy v autě vyplatit: "Záleží na tom, v jakých provozních podmínkách auto jezdí, jak ho užívám a jaká je dostupnost servisu v mém regionu. Osobně si rezervu ve vozidle určitě nechám."

Také motorkáři stojí ode dneška před rozhodnutím, zda ulehčit výbavě svého stroje. Podle vyhlášky už s sebou nemusí vozit náhradní žárovky. Další podstatná změna se týká reflexní vesty a vybavení lékárničky.

"Tyto změny nevejdou v platnost od 15. září. Účinnost doplnění vozidla povinnou výbavou se odkládá až od 1. 1. 2011," říká Josef Pokorný.

Tedy dost dlouhá doba na to, abychom lékárničku dovybavili termofólií a resuscitační maskou. Povinný bude i leták s informacemi o tom, jak postupovat při dopravní nehodě a první pomoci.

autor: evk
Spustit audio