Na benzínku zapomeň. Dobij mě SMSkou

8. říjen 2009

9. 9. 2009 se před osmou hodinou ranní na předním českém webu o autech objevil tento titulek: Ve Frankfurtu se představí nové indické elektromobily s dobíjením přes SMS. Znělo to bombasticky. Redakce Motožurnálu nicméně zůstávala skeptická - tohle bude spíš chytře vymyšlené a dobře načasované PR indického výrobce než realita.

Vypustit tuto informaci se dovozci aut vyplatilo. Jeho nevelký a zastrčený stánek v hale 8 na autosalónu ve Frankfurtu opravdu zaplnili dychtiví novináři se svými kamerami a fotoaparáty. Mezi malými zelenočernými autíčky se na všechny lišácky usmíval Keith Johnston, šéf evropského zastoupení indické firmy Reva.

"Model NXR je náš první automobil v kategorii M1. Dosud jsme vyráběli čtyřkolky. Jde o čtyřsedadlové městské auto s dojezdem 160 km a maximální rychlostí 104 km/h. Cena bude kolem 15 000 eur plus Li-Ion baterie, které budou dostupné za měsíční poplatek. K dispozici bude také ekonomická verze s olověnými akumulátory a dojezdem 80 km. Ta bude za 10 000 eur plus baterie."

15 000 eur není málo, to je zhruba 375 000 korun. Výše platby za baterky ještě není známa ani v hrubých rysech. Ovšem vůz už je přitom možné rezervovat. K dispozici by měl být už v příštím roce.

"Záruka bude tříletá. Podrobnosti k bateriím ještě ohlásíme. V Evropě máme k dnešnímu dni dvanáct distributorů a obvykle jsou v západní Evropě. Jednoho ale máme i pro střední Evropu se sídlem v Maďarsku," dodává Keith Johnston.

Zadní pohled

Během našeho exkluzivního interview samozřejmě nemohla nepřijít řeč na avizované dobíjení auta esemeskami.

"Nejde o dobíjení v pravém slova smyslu. Jako první na světě nabízíme telematickou operaci, která umí zjistit kapacitu baterií v konkrétním voze. Pokud šofér vyjede baterie až do úplného zastavení vozu, pošle nouzovou zprávu a my mu dokážeme pomoct pohnout se o několik kilometrů k nějaké elektrické zásuvce. Je to nouzová záchrana," popisuje Keith Johnston.

Na první pohled zbytečná funkce je ve skutečnosti docela promyšlená. Indický výrobce si totiž uvědomuje, že řada majitelů elektromobilů bude muset zásadně měnit své návyky naučené z konvenčních aut. Tam dojezd většinou příliš neřešíte.

Přední pohled

"Nouzový dojezd bude individuální - závisí na způsobu provozování auta, na okolní teplotě i na stáří baterie. Jelikož nemůžete vyjet baterky úplně do nuly, protože by se zničily, využijete naší on-line analýzy. Z indické centrály vám odblokujeme bezpečný několikakilometrový dojezd. Ale esemeskami můžete ovlivnit víc věcí než nouzový dojezd. Nastavíte předem topení, klimatizaci nebo se auta připojeného na nabíječku můžete zeptat, kolik času ještě potřebuje k dobití," líčí nadšeně Keith Johnston.

Kromě několika slabých míst, která u projektu vidí naše redakce, se Indům nedá upřít jedna věc. Pokud auto skutečně dostanou do Evropy už v příštím roce, podaří se jim nejspíš v předstihu uspokojit všechny fandy, kteří na elektromobily čekají. Konkurence totiž začne prodávat až kolem roku 2012. Předpokládáme, že někdy kolem tohoto data začnou v Evropě fungovat také státní programy na podporu elektromobilů, protož jinak bude jejich šance proti konvečním autům mizivá.

autor: pek
Spustit audio