Přes zakázanou stávku jsou British Airways v těžké situaci
Rozhodnutí soudu, který prohlásil za nezákonnou stávku zaměstnanců British Airways, se v tamních médiích popisuje jako soudcovská záchrana Vánoc. Protest, který měl začít dnes a trvat až do Nového roku, tím ale podle odborů nebyl definitivně zažehnaný. Nesouhlas s plánovanými škrty počtu pracovníků a výší mezd se totiž odboráři hodlají pokusit stejným způsobem vyjádřit už na počátku příštího roku.
British Airways mají ke stabilizaci stále daleko, a to zejména kvůli vysokým nákladům na současné a bývalé zaměstnance, vysvětlil ve vysílání Rádia Česko analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský. Palubní personál British Airways nyní bere v průměru bezmála třicet tisíc liber. To je o třetinu víc, než kolik platí druhý nejštědřejší britský zaměstnavatel.
Dalším problémem British Airways je penzijní fond. Kvůli jeho velikosti někteří analytici označují aerolinie za "obrovský penzijní fond s malým přívěskem v podobě aerolinek".
"Penzijní fond BA se aktuálně pohybuje v deficitu tři a půl miliardy liber, což je o něco víc, než je třetina celoročních tržeb společnosti. Je to taky jedna z překážek už dojednané fúze se španělskou leteckou společností Iberia," konstatoval analytik Moravanský.
I ČSA jsou na tom špatně
Co se týká českého národního přepravce ČSA, který se letos na podzim, respektive v zimě, dostal do hodně komplikované situace, analytik společnosti Cyrrus hodnotí jeho pozici jako špatnou. Pozitivně by se ale měly projevit úspory v nákladech, prodej bezcelních obchodů nebo několika letadel.
"Pokud se podaří realizovat reformní plán, očekávám, že by se to mělo pozitivně projevit v hospodaření ČSA, ale situace pořád zůstává těžká, zhoršená," předvídá Ondřej Moravanský.