Nechci, aby mi zamrzlo!
Možná jste i vy byli v minulých dnech svědky nenadálé poruchy. Tu auto v odstavném pruhu na dálnici, támhle zoufalý taxík uprostřed křižovatky a mohli bychom pokračovat. Sami máte snad štěstí a váš vůz funguje, ale možná i ve vašich hlavách hlodá myšlenka, jestli i vám nehrozí stejné nepříjemnosti.
Hrozí. Auto je přece složeno z mnoha stovek součástek a poruchu nemůžete vyloučit nikdy. Každopádně faktem zůstává, že vůz, o nějž se majitel pečlivě stará, má k poruchám dál než auto lajdáka. Předpokladem pohodového startu auta v mrazu jsou dobrý akumulátor a kvalitní nemrznoucí směs v chladiči.
"Zejména domácí kutilové rádi na svém voze něco dělají. V létě si řeknou, že je to ještě dobré, protože zima je daleko, a něco do chladiče nalijí s tím, že to potom dořeší. Potom se na to však zapomene a ve chvíli, kdy přijdou mrazy, už ráno nenastartujeme," říká Pavel Štěrba ze společnosti TÜV SÜD Czech.
Nemyslete si, že když motor nastartujete, máte vyhráno. Při jízdě je třeba pozorně sledovat teplotu a u starších aut také mechanické projevy vozu.
"Pokud budu autu naslouchat a například si všimnu, že se začíná přehřívat motor nebo uslyším podezřelé zvuky, které se normálně nevyskytují, v tu chvíli je dobré auto odstavit," radí Pavel Štěrba.
Specifický problém řeší každou tužší zimu šoféři naftových aut. Pokud netankují vyloženě takzvanou arktickou naftu, může jim při teplotách kolem -25 °C palivo zamrzat. Auto pak snižuje svůj výkon a posléze se zastaví.
"Někdy pomůže chvíli počkat, řekněme 5 až 10 minut, než nafta zase rozmrzne. Jestliže je auto v pohybu, je ofukováno proudícím vzduchem a teplotní náročnost je mnohem vyšší. Nepodaří-li se znovu nastartovat, nezbývá než počkat na odtah nebo na teplé počasí," doporučuje Pavel Štěrba.
Platí, že pokud se váš dieselový motor začne tvářit, jako by dostával mraženou naftu, a vám se podaří dojet k pumpě, jste zachráněni. Kupte si buď speciální aditiva, nebo ještě lépe dotankujte do plné nádrže dražší, nejlépe takzvanou arktickou naftu. Dobré je také vědět, jak se ke studenému motoru chovat.
"Bude trvat daleko déle, než se ohřeje na provozní teplotu. Ihned po startu tedy od něj nemůžeme očekávat plný výkon. Dobré je ho nechat chvíli běžet na volnoběh, ať se trochu ohřeje. Potom můžeme pomalu vyrazit," vysvětluje Pavel Štěrba.
Motor by se měl prohřát i s ohledem na olejovou náplň. Ta totiž s klesající teplotou, lidově řečeno, houstne. Rozšířené oleje 10W a 15W odolávají mrazům zhruba do -25 C. Co se děje, když otočíme klíčkem za nižších teplot?
"Jestliže se motor podaří nastartovat a nebudu ho ihned po rozjezdu zatěžovat, nemělo by se nic závažného stát. Průvodním jevem tuhnutí oleje je i skutečnost, že motorem už téměř nelze otočit, protož startér nemá potřebnou sílu," dodává technik Pavel Štěrba.