D1: Ostravan platí, Brňan jede zadarmo
Od jihu k severu se na západní straně Ostravy táhne dálnice D1. Od prvního ledna letošního roku je však nutné kvůli úseku Klimkovice - Bohumín nalepit na čelní sklo dálniční známku. Ostravané to berou jako podraz.
Z naší ankety rychle pochopíte, jaký názor mají obyvatelé Ostravy na zpoplatnění dálnice:
"Je zbytečné platit dálniční poplatky, pokud jedete přes město."
"To je špatně. Určitě bych chtěl, aby byla dálnice bez poplatku."
"Nemělo by to být. Rozhodně to není ku prospěchu věci."
"Vždyť to není dálnice, ale 'dál nic'."
Poslední řidič naráží na fakt, že za nedalekým Bohumínem - tedy směrem do Polska - dálnice končí. Mimochodem, podle původních plánů mělo být posledních šest kilometrů k hranicím zprovozněno do konce letošního roku. Teď je však termín posunut až na jaro roku 2012.
"Co bude za dva roky, je ve hvězdách," mávnou nad tím rukou řidiči na severovýchodě země a chtějí řešit svůj aktuální problém.
"Dálnice kolem Ostravy byla stavěna s úmyslem vytvořit obchvat města. Jsem přesvědčen, že není dobře, aby dálnice byla zpoplatněna," říká policista Jiří Pátra z ostravského dálničního oddělení.
Až prý opadnou policistům starosti se sněhem, zaměří se na to, aby přesnými daty potvrdili své předpoklady, podle kterých si Ostravané známky nekoupili a dálnici objíždějí. To však popírá smysl její stavby.
"Analogická situace je v Brně, kde přes město prochází 10kilometrový úsek dálnice. Je zbaven poplatků, aby mohl sloužit zároveň jako vnitroměstská komunikace a odlehčil dopravu ve městě samotném," doplňuje primátor Ostravy Petr Kajnar, který chce pro svoje město spravedlnost. Proto napsal na ministerstvo dopravy o výjimku z placení dálničních poplatků.
"Nedovedu si představit, že by situace dopadla jinak, než že budou mít buď obě města výjimku, nebo o ni obě přijdou," je přesvědčen Petr Kajnar.
To zní dost nesmiřitelně, co říkáte? A jak se k tomu staví ministr dopravy?
"Necítím, že bychom Ostravě ublížili. Pokud bychom výjimku udělili, mohlo by pak o ni zažádat každé město, přes které nebo kolem kterého dálnice vede," uvádí Gustav Slamečka.
Vzhledem k tomu, že pan ministr nemá výjimky rád, vypadá to, že Ostrava žádnou nedostane.
"Stížnosti jsou nejen z Ostravy, která poukazuje na Brno a zároveň i na Prahu, na druhé straně si stěžuje také Praha. Udělené výjimky vznikly někdy v minulosti a stále se na ně poukazuje. Shodli jsme se na tom, že města, ve kterých se současně budují dva okruha, tedy vnější a vnitřní - to je v ČR pouze Brno a Praha - budou mít vnější okruh zpoplatněn ve chvíli, kdy budou zprovozněny oba okruhy," konstatuje Gustav Slamečka.
Praha i Ostrava tedy mají jasno. Platit se bude.
"Argumenty a logika věci jsou zřejmé: Proč by jedno město mělo platit a druhé ne? Jestliže má Praha vnější okruh zpoplatněn, nevidím důvod, proč by ho Ostrava mít neměla," dodává Gustav Slamečka.
Pokud čtete mezi řádky stejným způsobem jako my, asi vám právě došlo, že na ministerstvu dopravy připravují pro šoféry z Brna a okolí špatnou zprávu. Budou posléze v Ostravě spokojenější? Snad ano - víte přece, jak je to se "sousedovou kozou".