Platí kamióny mýto? Kdo je kontroluje?
Máte už na autě novou dálniční známku? Pokud ne, pak se po ní poohlédněte - je prvního února, takže ta loňská včerejškem přestala platit. Stejně tak skončilo přechodné období pro nákladní auta nad 3,5 tuny. Od dnešního dne musejí za jízdu po dálnicích a vybraných komunikacích prvních tříd platit pouze formou mýta podobně jako kamióny. Ovšem kdo nebo co to bude kontrolovat?
Pokud je vozidlo registrováno v mýtném systému, řidič je upozorněn zvukovým signálem, pípnutím, na projetí mýtné brány. V té chvíli buď dojde k odečtení peněz z kreditu, nebo se průjezd platí následně fakturou. Některé mýtné brány jsou vybaveny kamerami a mohou zaznamenat i problémová vozidla. Ta se pak zobrazí v takzvaném Centru manuální validace firmy Kapsch.
"Rozeznáváme, jestli souhlasí registrační značka vozidla. Máme možnost vidět přesný počet náprav - deklarovaný je zanesen do premid jednotky," říká Tomáš Kocourek, vedoucí Centra manuální validace firmy Kapsch.
Právě špatně zadaný počet náprav je nejčastějším problémem. Z fotografií jsou však operátoři na nepřetržitém pracovišti schopni zjistit pravý stav věci.
"Víme, kde je u místa prohřešku nejbližší vozidlo celní správy, které po obdržení patřičných informací může hříšníka zastavit," dodává Tomáš Kocourek.
Na jednotlivých placených úsecích jsou pravidelné hlídky celní správy, kterou jsou schopny hříšníky okamžitě zastavit. Případně je i samy odhalovat, k čemuž jim pomáhá speciálně vybavený vůz.
"Je to prakticky pojízdná mýtná brána, ve které je projíždějící kamión identifikován pomocí premid jednotky. Díky tomu je možné zjistit, zda je vůbec vybaven potřebnou premid jednotkou a jestli má správně nastaven počet náprav. Tento speciální automobil je multifunkční zařízení, které může dostávat zpětné informace ze střediska společnosti Kapsch. Tam jsou zaznamenány veškeré 'mýtné' přestupky podle data a času," přibližuje jeden z celníků Pavel Mišun.
Sankce, která může být až půlmiliónová, se tak dá vymáhat i zpětně. Možná i proto je počet nákladních aut, která se vydají na dálnice bez premid jednotky, jen minimální. Loni to bylo jen 35 tisíc z více než 1,5 miliónu kamiónů. Mimochodem celníci mohou kontrolovat také osobní auta, která nemají platnou dálniční známku.