Mám auto na CNG a tankuji doma

11. únor 2010

"Chceš být IN? Tankuj zemní plyn!" vzkazují plynaři řidičům. Ovšem už se nedozvíte, že "být IN" - tedy jít s trendy moderní doby - vyjde na docela dost peněz. A někdy dokonce budete místo zmiňovaného "IN" spíš trochu "OUT".

Tato situace nastane právě ve chvíli, kdy vám dojde palivo. Stanic na CNG - tedy stlačený zemní plyn - je v Česku pouhých 22. Navíc se nevyskytují u hlavních tahů, ale najdete je v nejrůznějších dopravních podnicích, areálech svozových firem a na podobně "ukrytých" místech. Ovšem je pochopitelné, že pokud je v Česku pouhých přibližně 1500 vozů s pohonem na CNG, nebylo by asi příliš ekonomické dostavovat na současných pumpách další stojany. Zvlášť, když můžete tankovat pohodlně doma.

"Víme, že 'CNG vozy' jsou ekologické a mají levný provoz, nicméně chybí plnicí stanice. Snažíme se proto nabídnout vlastní, soukromé plnění napojené na běžný domovní rozvod plynu," říká Zdeněk Prokopec z firmy MotorJikov.

Nejde o nic nového. Domácí plničky plynaři slibovali už před lety - hned v začátcích CNG v Česku. Tehdy tvrdili, že budou stát stejně jako plynový kotel. Pak se však ukázalo, že stojí jako pět kotlů. Posléze se mluvilo o podpoře ze strany některé z plynárenských společností a plničky měly být v nájmu. K tomu taky nikdy nedošlo. A když ještě ke všemu jejich výrobce loni zjara zkrachoval, zdálo se, že se nad tímto produktem definitivně zavřela hladina.

"Firma Fuelmaker prodávala dva tisíce jednotek ročně. Jestliže z trhu zmizela, doufáme, že ji velmi rychle nahradíme," uvažuje Zdeněk Prokopec.

Ve firmě MotorJikov si docela věří, co říkáte? Pohled do ceníku však příliš mnoho důvodů k nadšení neposkytuje.

"Cena je v současnosti řádově 140 tisíc korun bez DPH," konstatuje Zdeněk Prokopec.

Daň z přidané hodnoty dělá dalších 20 procent, takže jsme rázem na 170 tisících korun. A to ještě musíte připočíst servisní náklady.

"Je to mechanické zařízení, které potřebuje servis po každých tisíci hodinách provozu. To je ekvivalent zhruba 70 tisíc najetých kilometrů, takže servis není častou záležitostí," ubezpečuje Zdeněk Prokopec.

Přestože servis není častý, není ani levný. Stojí zhruba sedm tisíc korun. Pro běžnou domácnosti je tedy pořízení této plničky opět nemyslitelné.

"Myslím si, že záleží na počtu ujetých kilometrů. Lidé si také nekupují auto s dieselovými motory, pokud ujedou pouze 10 tisíc kilometrů ročně. Kilometrový průběh by se měl pohybovat kolem zmiňovaných 70 tisíc ujetých kilometrů. Může to být kumulováno v několika autech - například pekařství se třemi nebo čtyřmi vozy se určitě dostane na sto tisíc ujetých kilometrů a v takovém případě je návratnost investice do tří let," uzavírá Zdeněk Prokopec.

Dodejme, že na jednu stanici o velikosti pračky se mohou připojit dvě auta zároveň. Plnění trvá zhruba sedm hodin. Pokud toužíte jezdit za zhruba 1,10 koruny na jeden kilometr, můžete si koupit i ojeté auto na zemní plyn. V zahraničí se dají pořídit už od 50 tisíc korun.

Na trhu jsou k dostání i nová auta. Bohužel proti dieselovým verzím bývají zhruba o 50 tisíc korun dražší. Pokud budete chtít navíc tankovat doma, může pro vás být zemní plyn výhodný jen v případě, že neděláte vážně nic jiného, než že pořád někam jezdíte.

autor: pek
Spustit audio