Malý objem bude hit
Udělejte si mezi svými známými průzkum, jakým autem by chtěli jezdit. A nespokojte se s odpovědí typu Ferrari 599 GTB Fiorano, Lamborghini Gallardo nebo Aston Martin DB9. Chtějte slyšet, jaké auto by chtěli, aby nenaštvali sousedy a aby kvůli servisu a provozním nákladům nemuseli prodat dům.
Pravděpodobně zjistíte, že ideálním rodinným autem je u nás "oktávka v tédéíčku", nejlépe pak ještě se starou 1,9 TDI se vstřikováním čerpadlo-tryska. Ta totiž běžně jezdí pod pět litrů nafty. Nové commonrailové systémy už tak úsporné nejsou a platí to i nové 1,6 TDI.
"Koncern Volkswagen se tak dlouho snažil prodávat motory se vstřikováním pumpa-tryska (Pumpe-Düse), že tento nový čtyrválec s principem vstřiku paliva do válců Common rail mezi tím téměř stihl zastarat. Vůbec není špatný a je srovnatelný se špičkovou konkurencí, ale žádná revoluce to už není," říká Martin Vaculík, šéftechnik magazínu AutoDiesel, a pokračuje o trendech v naftových motorech: "Poměrně zajímavým trendem je používání systému katalytické redukce STR, se kterým se setkáváme například u vozů Audi Q7 nebo Mercedes-Benz ML."
SCR systém redukuje emise. Mimochodem právě kvůli nim mají nové motory obvykle vyšší spotřebu než "stará, dobrá tédéíčka" se systémem čerpadlo-tryska.
"Systém SCR umožňuje konstruktérovi naladit motor tak, aby při vynikající čistotě emisí pracoval zároveň velmi úsporně. Dosavadní systémy totiž čistoty emisí dosahovaly na úkor spotřeby paliva," vysvětluje Martin Vaculík.
Právě emise a nízká spotřeba jsou hybnou silou při vývoji nových agregátů. Mají mnohem nižší objem než kdy v historii. Fiat v Ženevě představil benzínový dvouválec o objemu 900 kubických centimetrů. Mercedes má ve smartu tříválcovou naftovou "osmistovku". Stejný motor připravuje také koncern VW.
"Podle mého názoru může být dvouválcový motor použit pouze za doprovodu asistenčního elektrického nebo elektronického systému, tedy jako součást hybridního hnacího řetězce," dodává Martin Vaculík.
Takzvaný "downsizing" - jak se snižování objemu říká - je trendem u benzínových i u vznětových motorů napříč automobilovými spektrem. Některé zájemce o nová auta však trochu znervózňuje otázka životnosti malých motorů.
"Pokud motor nemá konstrukční chyby, tak se dnes nesetkáváme se stížnostmi uživatelů, že by byl brzo opotřeben. Auto dřív ztratí hodnotu morálně, začíná být omšelé a uživatel touží po novém modelu. Nemyslím si, že tohle je limitem rozšíření malých motorů," uzavírá Martin Vaculík.